Według wstępnych danych finansowych w I poł. 2017 r. skonsolidowane przychody ABC Daty wyniosły 1,914 mld zł wobec 2,224 mld zł rok wcześniej (co oznacza spadek o 14 proc.), a zysk netto zamknął się w kwocie 4,8 mln zł wobec 10,2 mln zł (czyli o 52 proc. mniej rok do roku).

Zarząd podkreśla jednak, że grupa wypracowała wyższy zysk brutto na sprzedaży – 120,1 mln zł (+6,6 mln zł r/r) oraz rekordową marżę brutto – 6,3 proc. wobec 5,1 proc. rok temu. Ponadto zaznacza, że zysk netto w II kw. 2017 r. był dwukrotnie wyższy niż w I kw. 2017 r. i wyniósł 3,3 mln zł. Aczkolwiek przychody w ujęciu rok do roku w minionym kwartale stopniały z 1,188 mld zł do 919 mln zł (-23 proc.).

Spółka komentuje, że efekty przynosi wdrożona w ubiegłym roku strategia koncentracji na wysokomarżowych transakcjach oraz rezygnacji z najmniej rentownych linii produktowych.

– Wyniki grupy ABC Data w I półroczu 2017 roku są wyższe od oczekiwań rynku. Są również zgodne z naszymi założeniami na ten rok, które były podstawą do opracowania ogłoszonej w maju tego roku prognozy wyników finansowych grupy – tłumaczy Ilona Weiss, prezes ABC Daty. – Nie mam wątpliwości, że zrealizujemy podane prognozy – dodaje.

Prognoza wyników finansowych ABC Daty na 2017 r. zakłada osiągnięcie 4,468 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, 50,55 mln zł EBIDTA oraz 27,69 mln zł zysku netto.

Prezes zapewnia, że wyniki jednostkowe ABC Daty w minionym półroczu pozwalają z dużą dozą pewności powiedzieć, że akcjonariusze mogą spodziewać się wypłaty zaliczki na poczet dywidendy za 2017 r.

Według wstępnych danych skonsolidowana EBIDTA w I poł. 2017 r. była niższa niż w ub.r. i wyniosła 15,2 mln zł wobec 18,5 mln zł (-16 proc.). Zarząd grupy komentuje, że po wyłączeniu zysku z tytułu wyceny udziałów w Bizneslink CO w I półroczu 2016 r. (6,4 mln zł), wzrost EBIDTA wyniósł 25 proc. rok do roku.  Z kolei EBITDA za II kw. 2017 r. wyniosła 8,4 mln zł i była o 1,6 mln zł wyższa od odnotowanej w I kw. 2017 r.

W I poł. 2017 r. ABC Data zrealizowała szereg inwestycji w obszarze e-commerce (platforma chmurowa, aplikacja mobilna do Interlinka, Reseller Web).

– Obecnie koncentrujemy się na planach związanych z ekspansją marki Xiaomi na rynki bałtyckie – informuje prezes ABC Daty. – To nie koniec naszych planów, jesteśmy przecież bezpośrednio obecni w ośmiu krajach regionu – dodaje Ilona Weiss.

Zarząd komentuje, że na skonsolidowane wyniki w I półroczu 2017 wpłynęły również: zwiększenie kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, a także wzrost kosztów finansowych netto.

„Wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu związany był głównie z konsolidacją spółki S4E S.A. w pierwszej połowie roku. Z kolei wyższy poziom skonsolidowanych kosztów finansowych netto grupy wynikał ze wzrostu przeciętnego poziomu zadłużenia odsetkowego.” – wyjaśnia zarząd.

Pełny raport finansowy za I półrocze 2017 ABC Data opublikuje 31 sierpnia.