W I półroczu 2018 ABC Data wypracowała 1,994 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży. Wzrost o 4 proc. rok do roku to efekt wyższej sprzedaży w całym regionie Europy Środkowej i Wschodniej, zwłaszcza w sektorze mobile oraz VAD.

Największy udział w sprzedaży grupy w II kw. br. miał sprzęt (38 proc.), a komponenty – 15 proc. Obok smartfonów i gamingu te dwie kategorie wpłynęły na 17 proc. wzrost obrotów na rynkach bezpośrednich regionu CEE w II kw. br. względem analogicznego okresu 2017 r.

W Polsce przychody grupy wzrosły o 4 proc. w II kw. br., do 678 mln zł, a w I poł. 2018 r. o 6 proc., do 1,417 mld zł (+6 proc.). Jest to głównie efekt większej sprzedaży w segmencie mobilnym oraz VAD. W sumie w minionym kwartale sprzedaż na rynku polskim generowała 71 proc. obrotów grupy ABC Data.

Na europejskich rynkach bezpośrednich, na których obecna jest ABC Data, zmiana w bilansie przychodów wyniosła odpowiednio +17 proc. oraz +14 proc. (głównie dzięki komponentom, mobile, gamingowi i sprzętowi). W krajach UE odnotowano spadki o -6 proc. oraz -13 proc.

Wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży w I półroczu 2018 wynika m.in. ze znacznie większego popytu na sprzęt Apple’a i Xiaomi.

W II kw. 2018 r. udział iSource – spółki zależnej ABC Daty – w sprzedaży smartfonów Apple w Polsce wyniósł 54 proc. Jej przychody zwiększyły się natomiast o 31 proc. rok do roku. W II kw. br. ABC Data zanotowała też czterokrotny wzrost sprzedaży produktów Xiaomi w ujęciu rok do roku.

W II kw. br. sprzedaż VAD, tj. Value+ ABC Daty oraz S4E, czyli m.in. serwery i sieciówka, miała już 18,5 proc. udziału w obrotach grupy (+22 proc. r/r). Według danych grupy najszybciej rósł popyt na oprogramowanie, ponieważ ten asortyment w ramach VAD wymaga największego zaangażowania specjalistycznej wiedzy.
 
"VAD pozwala wygenerować wyższe niż w przypadku tradycyjnej dystrybucji marże. Co więcej, przy sprzedaży projektowej zamawiamy produkty pod konkretne zlecenia, dzięki czemu nie ma konieczności utrzymywania zapasów" – zaznacza wiceprezes Andrzej Kuźniak. Grupa zamierza nadal rozwijać ten biznes.

Skąd się wzięły niższe zyski

Przy rosnących przychodach po stronie zysków bilans grupy jest wyraźnie (i zaskakująco dla rynku) słabszy niż rok temu. Marża brutto na sprzedaży spadła w II kw. br. do 5,2 proc. wobec 6,2 proc. rok wcześniej. Wynik EBIDTA był ujemny (-5,9 mln zł wobec +8,4 mln zł). W efekcie grupa miała stratę netto w wysokości -9,7 mln zł wobec 3,3 mln zł zysku w II kw. ub.r.

Na konferencji wynikowej zarząd sporo miejsca poświęcił wyjaśnieniom, dlaczego tak się stało. Przekonuje, że w I półroczu 2018 na wyniki ABC Data wpłynęły „zdarzenia gospodarcze o charakterze jednorazowym”.

Otóż niekorzystne – w porównaniu z ub.r. – różnice kursów walutowych, miały wpływ na zysk brutto.

W wyniku EBIDTA obok negatywnego wpływu wahań cen walut (-3,1 mln zł w II kw. br.) widać ponadto korektę deklaracji VAT, w związku z zakończonym w spółce postępowaniem za II kw. 2014 r., w którym skarbówka nie wykryła nieprawidłowości (-6 mln zł). Poprawił bilans EBIDTA natomiast wpływ wygranego z Tech Datą sporu sądowego, który dotyczył prawa zwrotu towaru (+4,8 mln zł).

EBIDTA oczyszczona z czynników jednorazowych była wyższa niż w ub.r., o 19 proc. i wyniosła 3,2 mln zł – podliczyła spółka.

Z kolei niższy zysk netto ABC Daty to efekt wymienionych zdarzeń, ciągnących w dół wynik EBIDTA, jak również wyższych o 0,3 mln zł kosztów finansowych netto, co spółka wyjaśnia wzrostami kosztów kredytów, prowizji bankowych itp.

Podobne czynniki wpłynęły na podsumowanie wyników całej I poł. 2018 r., w którym strata netto sięgnęła -7,4 mln zł wobec 4,8 mln zł zysku rok wcześniej. EBIDTA przed korektą wyniosła 2 mln zł, ale skorygowana – według danych pokazanych przez spółkę – już 11,5 mln zł (+67 proc.). Skorygowana marża brutto była na ubiegłorocznym poziomie (5,4 proc.).

Także reklasyfikacja (zmiana sposobu prezentacji kosztów transportu i kosztów logistycznych) wpłynęła na marżę (poprzednio były to „koszty sprzedaży”, a obecnie „koszt własny sprzedaży”).

 

Skorygowany zysk brutto na plusie

Podsumowując, jak przekonuje spółka, po korektach, w ujęciu kwotowym organiczna marża brutto ABC Daty na sprzedaży wzrosła w I poł. 2018 r. o 4,7 proc., ze 103,8 mln zł do 108,4 mln zł.

"Odchylenia z tytułu różnic kursowych, wynikające z deprecjacji złotego względem euro i dolara, obciążyły zysk brutto ze sprzedaży oraz wynik z działalności operacyjnej pomimo stosowania rachunkowości zabezpieczeń" – dodaje Ilona Weiss.

Wyjaśnia, że nie wszystkie rozliczenia można zabezpieczyć przed wahaniami kursów walut. Dotyczy to np. dopłat od producentów. Zaznacza, że zadłużenie netto utrzymuje się na stabilnym poziomie – 2,3 do EBIDTA na koniec I poł. 2018 r. (2,47 na koniec I poł. 2017 r.).

 

Chmura: będzie szersza oferta

Spółka podkreśla, że wzrost przychodów w I poł. br. pokazuje, że skutecznie realizuje przyjętą strategię rozwoju opartą na kluczowych filarach: mobile, cloud, VAD i e-commerce.

Jednym z filarów biznesu ABC Daty ma być dystrybucja z wartością dodaną w chmurze. W sierpniu br. do portfolio ABC Data Cloud dołączyła Alibaba Cloud. Obecnie w ofercie jest kilku dostawców (m.in. Microsoft, a także centra danych, oprogramowanie zabezpieczające).

"W przyszłości będziemy rozwijać sprzedaż usług VAD przez chmurę – zapowiedziała Ilona Weiss. „VAD w chmurze to najbardziej rozwinięta forma cloudu” – podkreśliła.

"Będziemy poszerzać ofertę" – zapowiada Ilona Weiss. – "Ten biznes charakteryzuje brak zapotrzebowania na kapitał obrotowy." – zaznacza prezes.

Przekonuje, że rynek usług cloud computingu czeka dynamiczny wzrost, a coraz więcej vendorów będzie potrzebować dystrybucji w modelu chmurowym. Przytacza dane Gartnera, według których 37 proc. vendorów przeszło lub zamierza przejść na strategię "cloud only".

Z kolei według IDC w 2021 r. firmy i instytucje w regionie CEE wydadzą 2,54 mld dol. na chmurę – dwa razy więcej niż w 2017 r.

 

Skarbówka chce 11,6 mln zł VAT od iSource’a

W wyniku korekty deklaracji VAT ABC Data wpłaciła dobrowolnie 6 mln zł, w związku z zamkniętym postępowaniem za II kw. 2014 r. Zapewnia, że w spółce ABC Data SA nie toczą się już obecnie żadne postępowania kontrolne. Prezes liczy na to, że zmieni się podejście ubezpieczycieli do spółki w związku z zamknięciem ciągnącej się latami sprawy.

Spółka poinformowała również, że iSource otrzymał decyzję skarbówki, która domaga się 11,6 mln zł VAT za I poł. 2013 r. Dystrybutor Apple’a zaskarżył ją.

Prezes Ilona Weiss uważa, że decyzja UCS jest bezzasadna. ISource nie utworzył w związku z nią rezerwy.

"W I poł. 2013 r. spółka prowadziła taki sam biznes i z taką samą należytą starannością, jak w II poł. 2013 r., a to nie zostało zakwestionowane." – podkreśliła szefowa grupy. W okresie, który obejmuje decyzja skarbówki, iSource nie należał jeszcze do ABC Daty (wstępną umowę zakupu podpisano w grudniu 2013 r., a w maju 2014 r. sfinalizowano transakcję).

"Opcje strategiczne" na przyszłość

W 2019 r. ABC Data liczy na stabilny wzrost przychodów i stabilny wynik EBIDTA. Zapowiedziano również zwiększenie dyscypliny kosztowej.

Jak poinformowała prezes, ABC Data pracuje nad strategią na kolejne lata (obecna perspektywa kończy się w 2018 r.). Nie podano terminu, kiedy strategia na następne okresy może być gotowa. Szefowa grupy poinformowała również, że w związku z tym trwa przegląd "opcji strategicznych". Nie rozwinęła tematu.

ABC Data jednocześnie zapewnia, że kontynuowała działania rozwojowe, które przełożyły się na wzrost przychodów ze sprzedaży w różnych obszarach biznesowych. Obecnie grupa podejmuje kolejne działania mające na celu wprowadzanie dodatkowych funkcjonalności do posiadanych narzędzi e-commerce.

W ostatnim czasie przygotowano m.in. anglojęzyczną wersję aplikacji mobilnej m-InterLink, udostępnioną do tej pory klientom ABC Data na Litwie oraz w Rumunii. Wkrótce narzędzie to powinno być dostępne w kolejnych krajach.

Zarząd podczas konferencji wynikowej skomentował także powtarzające się na rynku informacje o presji na marże z powodu konkurencji podmiotów zagranicznych.

"Nigdy nie było tak, że nie było konkurencji." – zauważył wiceprezes Andrzej Kuźniak.

"Podmioty zagraniczne w jakiś sposób muszą zachęcić partnerów, których nie mają. Jednak po pewnym czasie centrala proponuje im przejście na model taki, aby zarabiać" – komentuje wiceszef spółki – "Nie widzimy zagrożenia, abyśmy stracili jakąś grupę klientów. Mamy ich 13 tys. Czy konkuruje z nami firma europejska czy globalna bijemy się, bo jesteśmy na swoim podwórku." – dodał wiceprezes.