Zysk netto spółki po trzech kwartałach 2015 r. wyniósł 31,8 mln zł (w porównaniu do 20 mln zł w poprzednim roku). Wzrosła marża brutto ze sprzedaży – o 0,6 punktu procentowego do 5,4 proc. (czyli o 13 proc.). Zwiększenie marży przełożyło się na 11-procentowy wzrost EBITDA do poziomu 47,8 mln zł. Sprzedaż spadła natomiast o 14 proc. – w porównaniu kw. I-III 2015 r. do kw. I –III 2014 r., do 3,366 mld zł, co spółka wyjaśnia koncentracją na podnoszeniu rentowności i marży brutto – zrealizowano mniej transakcji niż w ub.r., ale na wyższej marży.
– Zarówno w Polsce jak i w regionie CEE skoncentrowaliśmy działania sprzedażowe na wysokomarżowych obszarach rynku – zaznacza Ilona Weiss, prezes ABC Daty.

Według ABC Daty dobre wyniki to m.in. efekt nowej strategii na rynkach zagranicznych – na Węgrzech liczba klientów wzrosła dwukrotnie. Na Litwie, Węgrzech i w Rumunii sprzedaż wzrosła w sumie o 85 proc. W Rumunii ABC Data awansowała na pozycję nr 5 w branży dystrybucyjnej, a na Węgrzech – nr 8. Taki efekt spółka osiągnęła poszerzając asortyment produktów, który obecnie liczy ponad 100 tys. SKU. Spółka zawarła nowe kluczowe kontrakty w krajach regionu – jak z Asusem w Rumunii i Acerem na Węgrzech. Rozszerzyła także współpracę z producentami gier Activision/Blizzard i Electronic Arts o kolejne rynki regionu. W segmencie Security spółka rozbudowała ofertę dzięki kontraktom z Veritasem i Symantekiem.

– Dzięki kolejnym umowom z czołowymi producentami stajemy się coraz bardziej znaczącym dystrybutorem w branży w regionie CEE. Nasze sukcesy w tym obszarze pokazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji postawionego celu – zdobycia pozycji lidera w dystrybucji IT w regionie CEE i udziałów w rynku przewyższających 10 proc. – dodaje Ilona Weiss.

Wzrost pomimo odwróconego VAT-u

ABC Data przedstawiła także wpływ odwróconego VAT-u na przychody w III kw. br. Otóż mimo wprowadzenia nowej regulacji obroty spółki zwiększyły się w porównaniu z II kw. br. (czyli z okresem przed wejściem nowych przepisów, co nastąpiło 1 lipca br.) o 1,4 proc, do 1,012 mld zł. Wyraźnie zmniejszył się natomiast udział w przychodach produktów objętych w połowie roku odwrotnym obciążeniem. W II kw. br. miały one 42 proc. udziału w sprzedaży ABC Daty (417 mln zł), a w III kw. br. – już tylko 29 proc. (297 mln zł). Czyli obroty na tych produktach zmniejszyły się o 120 mln zł.

Zmiany widać także w produktowej strukturze sprzedaży ABC Daty. W III kw. 2014 r. produkty z kategorii mobilne generowały 49,32 proc. obrotów spółki, a w III kw. 2015 r. – 36,49 proc. Istotnie wzrósł natomiast udział komponentów – z 12,22 proc. do 19,52 proc.

ABC Data znacznie zmniejszyła koszty działalności. O 3,4 mln zł (38 proc.) spadły koszty finansowe. Spółce udało się odwrócić trend związany z kosztami dzięki działaniom optymalizacyjnym wprowadzonym na początku roku. Ponadto zmniejszono zadłużenie o 44 proc. ze 170 mln zł rok temu do 96 mln zł po trzech kwartałach 2015 r. Cykl konwersji gotówki wyniósł średnio 28 dni, czyli o 2 dni mniej niż rok wcześniej.

Jest prognoza za cały rok

ABC Data podała również prognozę wyników na 2015 rok. Spodziewany zysk netto ma wynieść 49 mln zł, tj. o 47 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Skonsolidowane przychody spółki prognozowane są na poziomie 4,8 mld zł, zaś EBITDA 68 mln zł.

W ramach realizacji strategii na lata 2016 – 2018 ABC włączyła magazyny dostawców do systemu InterLink, rozbudowała asortyment o produkty spoza branży IT: zabawki (ponad 40 marek), narzędzia, elektronarzędzia (Stanley, Black&Decker, DeWalt), artykuły szkolne i biurowe (200 marek). Dojdą do tego produkty z segmentu Home&Living oraz LifeStyle, elektronika profesjonalna, artykuły sportowe, artykuły samochodowe.

W całym regionie wdrażamy nowe programy kanałowe i lojalnościowe, a także nowe narzędzia finansowe m.in. dla MSP. Już w trzecim kwartale widzimy efekty w postaci znacznego wzrostu portfela klientów – mówi Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Daty.  Istotnym ruchem było też otwarcie kolejnej platformy współpracy z producentami, czyli bezpośrednie włączenie oferty magazynowej producentów do InterLinka – dodaje Andrzej Kuźniak.

Strategia ABC Data zakłada wzrost udziału w rynku w Polsce z 21,5 proc. w 2015 r. do 25 proc. do 2018 r., oraz wzrost udziału w rynku regionu CEE z 6,1 proc. w 2015 r. do 10 proc. do 2018 r.