W I kw. 2020 r. grupa Action wypracowała 1,59 mln zł zysku netto dla akcjonariuszy. Jednocześnie spółka Action SA w restrukturyzacji osiągnęła 1,88 mln zł zysku netto.

Rok wcześniej w obu przypadkach była strata.

Przychody skonsolidowane wzrosły o 33 proc. (tj. ponad 115 mln zł), do 467,55 mln zł. Marża brutto wyniosła 5,96 proc. (27,9 mln zł zysku) wobec 6,44 proc. rok wcześniej (22,7 mln zł zysku). Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej sięgnęły 11,1 mln zł.

Wartość zapasów na koniec I kw. br. wyniosła 153,1 mln zł wobec 156,2 mln zł przed rokiem.

Większość przychodów jest związana ze sprzedażą sprzętu komputerowego, RTV AGD i akcesoriów IT. Istotnym czynnikiem w I kw. br. był wzrost sprzedaży eksportowej i rosnący popyt na sprzęt IT wywołany ograniczeniami związanymi z pandemią – wyjaśnia zarząd w sprawozdaniu.

Partnerzy i producenci czekają na koniec sanacji

Jak zapewnia dystrybutor, coraz liczniejsze grono partnerów deklaruje współpracę z Action po oficjalnym podpisaniu układu.

Sprawa przeciąga się z powodu odwołania w związku z pandemią rozprawy ws. zatwierdzenia układu, która miała odbyć się na początku kwietnia. Póki co nie wyznaczono jeszcze nowego terminu.

"Już dziś mamy zapewnienia od wielu producentów o tym, że aby wrócić z nami do współpracy potrzebują oni tylko informacji o formalnym zakończeniu postępowania sanacyjnego. To dla nas bardzo ważna deklaracja, bo pokazuje, że zdaliśmy egzamin z restrukturyzacji i partnerzy to doceniają" – zapewnia Piotr Bieliński, prezes zarządu Actionu.

 

FMCG włączone do oferty

Action poinformował o poszerzeniu oferty o nowe kategorie produktowe, jak produkty FMCG, by wykorzystać popyt w okresie izolacji.

"Epidemia skokowo zmieniła podejście klientów do zakupów w Internecie. Przyrost zainteresowania był ogromny, dlatego wyszliśmy naprzeciw tym oczekiwaniom zarówno w Polsce, jak i w Europie. Dynamika wzrostu pozwoliła na wprowadzenie nowych kategorii, w tym produktów FMCG." – mówi Sławomir Harazin, wiceprezes Actionu. Nadal jednak ponad 90 proc. obrotów dystrybutora generują produkty IT.

 

Action realizuje europejskie ambicje

"Widać, że nawyk kupowania w internecie u wielu konsumentów pozostanie. To dla nas kluczowe, ponieważ szerokość i różnorodność oferty robi z nas kompleksowego dostawcę dla e-commercu w Europie, jak i sprawność logistyczna oraz wysoki poziom informatyzacji procesów ułatwiających handel internetowy naszym klientom" – zapewnia wiceszef spółki.
 
Ponieważ Covid-19 mocno przyspieszył rozwój sprzedaży przez Internet. W I kw. 2020 r. Action nawiązał współpracę z dostawcą integracyjnych rozwiązań do platform e-commerce dla partnerów, która pozwala na dwukierunkową integrację z największymi platformami sprzedażowymi w Polsce.

Przyspiesza to m.in. rozwój dropshippingu.

"Bardzo dynamiczny rozwój, co nas najbardziej cieszy, osiągnęliśmy w handlu z e-commerce’ami europejskimi. Wygrywamy dobrą ceną i dostępnością towaru, a także bardzo szeroką bazą współpracujących z nami klientami" – mówi Sławomir Harazin.

Biorąc pod uwagę bilans za 2019 r., grupa Action blisko połowę obrotów wypracowała poza Polską.

Popularne tematy szkoleń

Action Business Center w I kw. 2020 e. zorganizował ponad 30 szkoleń i webinarów dla swoich klientów. Tematyka spotkań dotyczyła przede wszystkim rozwiązań serwerowych, smart home, a także nowego segmentu w Action, czyli fotowoltaiki.

Stres test i gotowość do obniżenia kosztów

"Zarząd przeprowadził analizę potencjalnego wpływu rozwoju pandemii Covid-19 na działalność spółki w roku 2020 (stres test) – przy założeniu spadku prognozowanego obrotu o ok. 50 proc. od miesiąca maja 2020 do końca roku oraz dopasowaniu do nowej sytuacji struktury kosztów. Zarząd nie widzi zagrożenia kontynuacji działalności" – zapewniono w sprawozdaniu.

Dodaje, że jednocześnie ma przygotowane rozwiązania celem obniżenia kosztów w tym okresie, a na wypadek przestoju firmy np. miesiąc – jest w stanie wznowić sprzedaż, produkcję i kontynuować działalność.