W minionym roku Action wypracował rekordowe 3,5 mld zł przychodów (wzrost o 25,3 proc. rok do roku), a zysk netto wyniósł 48,3 mln zł (+13,9 proc.). Wskaźnik rentowności netto sprzedaży osiągnął 1,4 proc. wobec 1,5 proc. w 2011 r. Firma nie uniknęła spadku marż – z 6,4 proc. w IV kw. 2011 r. do 6 proc. w IV kw. 2012 r., co jest m.in. skutkiem wzrostu eksportu, choć prezes firmy, Piotr Bieliński podkreśla, że Action rósł tak samo w Polsce, jak i za granicą. W 2013 r. udział sprzedaży za granicą zwiększy się do ok. 40 proc. (w końcu 2012 r. – ok. 30 proc.), m.in. dlatego, że w grę wchodzą dużo większe rynki, podczas gdy u nas jest coraz trudniej – Nigdzie w Europie nie ma takiej wojny cenowej jak w Polsce – zauważa Piotr Bieliński. Jego zdaniem w tym roku można spodziewać się większej ilości bankructw w branży IT niż 2012 r., który i tak był najgorszy pod tym względem. Wzrosło ryzyko bankructw w handlu. Prezes poinformował, że Action chce wejść na kilka rynków, rozmawia o przejęciach m.in. w Czechach. Zapewni dostawę w ciągu 24 godz. do dowolnego miejsca w Niemczech.

Aby zwiększać nie tylko obroty, lecz także zysk, Action inwestuje w nowe obszary i poszerza asortyment. Według szefa firmy jednym z najważniejszych czynników wzrostu jest podnoszenie kwalifikacji pracowników poprzez szkolenia. Na bilans pozytywnie wpływają także kontrakty z firmami telekomunikacyjnymi. Zdaniem prezesa to rozwojowy segment, telekomy w przyszłości będą robić dużo projektów. Znacznie wzrosła sprzedaż do subdystrybutorów, z którymi producenci nie współpracują (obawiając się np. niewypłacalności). Action rozwija także kooperację z telewizjami cyfrowymi (Cyfrowy Polsat, Vectra), korzystających z jego logistyki. Ponadto firma poszerza ofertę coraz popularniejszych na naszym rynku produktów mobilnych (m.in. telefony i tablety Nokii, Samsunga i LG). W końcu ub. r. Action został wyłącznym dystrybutorem Pentagrama w regionie EMEA, co – jak zapewnia Piotr Bieliński – pozwala na sprzedaż na przyzwoitych marżach. Wyższe marże generuje także e-sklep z grami – Gram.pl, który według informacji dystrybutora ma 2,7 mln użytkowników. Szef firmy zauważył, że w przeciwieństwie do urządzeń mobilnych, rynek komputerów przenośnych słabnie. Spadek sprzedaży w I kw. 2013 r. ocenia na ok. 25 proc.

Inne czynniki wzrostu Actionu to m.in. rozwój marek własnych (według danych dystrybutora wzrosła sprzedaż ActiveJeta i Actis), większy zbyt do sieci RTV/AGD, rozwój e-commerce. Dystrybutor chce także powalczyć o rynek zaawansowanych technologicznie rozwiązań IT, oferowanych przez uruchomiony w ub. roku dział Action Enterprise. Jego planowane obroty w 2013 r. to 150 mln zł, stopniowo udział w przychodach grupy ma rosnąć. Ponadto firma będzie uczestniczyć w przetargach na wdrożenia inteligentnych liczników energii, gdzie w grę wchodzą duże pieniądze. Wdrożenie tego systemu w całym kraju (co powinno nastąpić do 2020 r.) ma kosztować szacunkowo 10 mld zł. Kolejnym elementem rozwoju biznesu Actionu jest Centrum Edukacyjne. Wkrótce wejdzie ze szkoleniami online na rynek amerykański.

Firma inwestuje we własną bazę logistyczną, Zarząd poinformował o budowie magazynu o powierzchni 11 tys. m kw., który ma działać w II poł. 2014 r. Zostanie zintegrowany z istniejącym obiektem. Dzięki temu Action będzie mógł wysyłać do 100 tys. paczek dziennie (obecnie do 40 tys.). Całkowity koszt inwestycji oceniany jest na ok. 80 mln zł (łącznie z rozwiązaniami technologicznymi, które będą wdrażane przez lata, w zależności od potrzeb). Na początek sam budynek ma kosztować ponad 20 mln zł. Dystrybutor rozbudowuje także biura o 1,8 tys. m kw. Inwestycja powinna zakończyć się w październiku br. Jej wartość to 11 mln zł.