Allegro opublikowało „Dobre Praktyki Sprzedającego” w których wyjaśnia, kiedy sprzedawca narusza regulamin w opisie oferty. Jak się okazuje, ryzykownych zachowań może być sporo.

W opisie oferty niedozwolone jest m.in. umieszczanie zapisów umożliwiających zakup poza serwisem. Allegro uznaje takie praktyki za nieuczciwą konkurencję (gdyż ominięcie prowizji od sprzedaży pozwala obniżyć cenę). Zabronione są również zapisy umożliwiające: negocjację ceny, wystawienie oferty na życzenie kupującego, składanie zamówień telefonicznych, kontakt przed dokonaniem zakupu, sprawdzenie dostępności towaru, ogłoszenie kupna lub zamiany, oferowanie rabatu.
 
Allegro ostrzega również, że ma narzędzia pozwalające na monitorowanie treści korespondencji między kontrahentami w celu zapobiegania naruszeniom.

Przytoczono przykładowe sformułowania łamiące regulamin serwisu: „nie znalazłeś poszukiwanego przedmiotu w aktualnej ofercie, napisz do nas, wystawimy go dla ciebie”;
• „chcesz zamówić większą ilość? Skontaktuj się z nami – możliwy rabat!”;
• „realizujemy indywidualne zamówienia dla klientów, skontaktuj się z nami”;
• „prowadzę sprzedaż również w sklepie stacjonarnym, dlatego przed zakupem zadzwoń i zapytaj o dostępność”;
• „posiadam również więcej części do tego modelu, zadzwoń, to wystawię je dla ciebie”.

Serwis przypomina sprzedawcom, że wystawiając ofertę mają obowiązek zapewnić dostępność towaru dla wszystkich klientów (nie wolno twierdzić, że towar jest wystawiony w kilku miejscach i dla kupującego na Allegro może go zabraknąć). Narusza regulamin także wymaganie wcześniejszego kontaktu w sprawie dostępności towaru.

Zakazana reklama

Inną niedozwoloną formą zachęcania do zakupów poza Allegro jest według „dobrych praktyk” zamieszczanie adresów stron www o charakterze komercyjnym. Odnośniki do zewnętrznych portali można dodawać tylko w celu poszerzenia informacji o przedmiocie (np. linki do specyfikacji technicznej, zdjęć), ale pod warunkiem, że na wskazanych stronach nie można dokonać zakupu i nie ma tam adresów serwisów komercyjnych.

Allegro przypomina też, że dane klientów można wykorzystać tylko do celów związanych z finalizacją transakcji, a nie np. do wysyłania informacji marketingowych czy promowania działalności resellera poza Allegro.  

Zakazane jest m.in. wysyłanie e-maili zachęcających klienta do odwiedzenia sklepu internetowego resellera, zakładanie mu konta w tym sklepie itp. W automatycznej odpowiedzi na zapytania od kupujących nie można zamieszczać odnośników do stron komercyjnych.

 
Będą kary

Co czeka sprzedawców łamiących regulamin? Wyjaśnia Sebastian Kovács, lider zespołu Offers Quality and Consumer Law w Allegro:

"Działania podejmujemy przede wszystkim, gdy klient zgłosi nam, że dostał propozycję zakupu poza serwisem lub otrzymał ulotki reklamowe. Opierając się na zgłoszeniach, monitorujemy treści ofert zawierających nieregulaminowe zwroty – są one przez nas usuwane. Notoryczne naruszanie regulaminu skutkuje odebraniem statusu Super Sprzedawcy, a nawet ograniczeniem funkcjonalności konta."
 
Jeśli Allegro otrzyma zgłoszenie o naruszeniu zasad regulaminu, wówczas sprzedający mogą liczyć się z sankcjami – począwszy od upomnienia i ostrzeżenia e-mailem, poprzez ograniczenie funkcjonalności konta po zawieszenie na czas określony lub nieokreślony konta albo kont podmiotu łamiącego zasady.

Serwis zapowiada wkrótce publikację kolejnych części cyklu "dobrych praktyk".