Kluczowa informacja, którą usłyszeli przybyli na galę vendorzy, retailerzy, resellerzy i integratorzy, dotyczyła zakończenia fuzji ALSO Polska i Roseville Investments, czyli dawnej ABC Data. Nastąpi ono w styczniu 2020 r. Wtedy na dobre rozpocznie się nowy etap w historii firm jeszcze pół roku temu będących konkurentami.

Partnerzy obu dystrybutorów z zadowoleniem przyjęli tę wiadomość. W ciągu minionych kilku miesięcy musieli poradzić sobie z wieloma zmianami: w zespołach, kwestią zachowania autonomii przez S4E czy przyszłości InterLinka. System ten nie tylko pozostanie do dyspozycji partnerów, lecz także ma być dalej rozwijany. To podejście wpisuje się w filozofię i strategię Grupy ALSO, o których opowiadał zgromadzonym gościom Gustavo Möller-Hergt.

 – Moim zdaniem najważniejsi są ludzie i dobrze funkcjonujący zespół, a dopiero potem technologie. Mimo to do rozwoju tych drugich podchodzimy bardzo poważnie. Jesteśmy nie tyle dystrybutorem, ile dostawcą technologii, z wyspecjalizowanymi centrami kompetencyjnymi, w których zatrudniamy m.in. najzdolniejszych ekspertów. Nadzorują oni wszystkie nasze systemy i platformy, by pomóc naszym partnerom w przyjęciu nowych modeli biznesowych i technologicznych. Firmy, które już dzisiaj tego nie zrobią, jutro nie będą miały niczego istotnego do zaoferowania klientom – wskazywał CEO Grupy ALSO.

Żeby zobrazować zmiany zachodzące na rynku IT, Gustavo Möller-Hergt przypomniał zgromadzonym gościom, że kiedy firma zaczęła rozwijać własną platformę usług chmurowych ALSO Cloud Marketplace, przychody z tego tytułu wynosiły około 2 mln euro. Tymczasem w ubiegłym roku ich wartość sięgnęła 160 mln euro, przy zachowaniu wysokich marż. Co istotne, ten dostawca technologii mocno inwestuje również w inne platformy, m.in. cyberbezpieczeństwa, wirtualizacji czy Internetu rzeczy. Jak podkreśla CEO Grupy ALSO, know-how technologiczny to nie jedyne, co różni tę firmę od lokalnych konkurentów. Kolejnym ważnym czynnikiem jest wdrożenie strategii MORE (Maintain – utrzymanie biznesu transakcyjnego, Optimize – optymalizacja procesów, Reinvent – ponowne opracowanie modelu biznesowego, Enhance – zwiększenie obecności na rynku), która zapewnia m.in. stały, dynamiczny wzrost przy znacznej rentowności, wyższej niż średnia w tym segmencie branży IT.

 – Kiedy kilka lat temu prezentowałem strategię naszym udziałowcom, nie chcieli uwierzyć, że jest ona wykonalna. Od tamtej pory dokonaliśmy 20 akwizycji i planujemy kolejne. Działamy już na 23 różnych rynkach, a jednocześnie utrzymujemy poziom rentowności – mówił Gustavo Möller-Hergt.


Wsparcie finansowe i kompletna oferta

Hanna Osetek-Pasquet, dyrektor zarządzająca ALSO Polska, nie ma wątpliwości, że przejęcie ABC Data bardzo dobrze wpisuje się w strategię MORE.

– Grupa koncentruje się na dynamicznym rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej. To region, którego potencjał w przypadku rynku IT jest szacowany na ponad 30 mld euro. Polska stanowi w tym przypadku kluczowy rynek, a my mamy tu wiele do powiedzenia, zarówno jeśli chodzi o tradycyjną dystrybucję, jak i w obszarach usług, rozwiązań i dystrybucji z wartością dodaną – wyjaśnia Hanna Osetek-Pasquet.

Do najważniejszych korzyści z nadchodzącej fuzji należą też wsparcie finansowe ze strony paneuropejskiej centrali i połączona oferta, obejmująca wszystkich głównych producentów. Dotyczy to zarówno sprzętu, jak i oprogramowania i usług. Aspekty finansowe wyjaśnił Radosław Góralczyk, odpowiedzialny obecnie za sprzedaż w ALSO Polska.

– Dzięki wsparciu Grupy ALSO będziemy mieć w magazynie bogatsze portfolio produktów. Wykorzystując efekt skali i dostęp do kapitału z naszej centrali, opracowaliśmy też projekt multi-insurance. Dzięki temu będziemy mieć wybór między co najmniej dwoma ubezpieczycielami i kilkoma rodzajami ubezpieczeń – zapewniał Radosław Góralczyk.

Co istotne, wszystkie zalety i dobre praktyki, które firma oferowała przed połączeniem, pozostaną niezmienione. Dotyczy to chociażby gwarancji dostawy na następny dzień roboczy czy możliwości osobistego odbioru towaru z magazynu w Warszawie. Beneficjentem zmian jest również S4E, które już teraz – jak zapewnia CEO Roman Durka – zyskało znacznie lepszy dostęp do finansowania projektów, nowych vendorów i zaawansowanych systemów wspomagających sprzedaż i procesy wewnętrzne.

Partnerami gali były firmy: Cisco, Dell Technologies, HP, HPE, Microsoft i Xiaomi. Wzięli w niej udział również menedżerowie zarządzający kluczowymi działami w Grupie ALSO.