Also Holding podsumował rok 2018. Grupa Also zwiększyła sprzedaż netto o 3,2 proc., z 8,9 mld euro do 9,2 mld euro. EBIDTA zmniejszyła się o 2,9 proc., do 157,3 mln euro, ale skorygowany wynik był wyższy o 6 proc. niż w 2017 r., sięgając 162,4 mln euro. Zysk netto spadł natomiast o 12,2 proc., do 81,2 mln euro. Marża brutto w ujęciu procentowym zmniejszyła się z 6,1 proc. do 5,9 proc.

Also podkreśla, że w ub.r. zwiększyło sprzedaż bardziej niż wyniosła średnia na rynku (+1,7 proc.) i w 90 proc. był to wzrost organiczny, wypracowany głównie w Niemczech, Francji, Austrii i krajach bałtyckich.

Największy udział w obrotach miał biznes tradycyjnej dystrybucji – Supply – 7,2 mld euro (+3,4 proc. r/r). Segment Solutions (VAD) wypracował 1,62 mld euro (+ok. 1,3 proc. r/r), a as-a-Service (logistyka, IT i marketing oferowane jako usługa, w tym dystrybucja chmurowa) – 353 mln euro (+ok. 8,7 proc. r/r).

W biznesie IT-as-a-Service obroty wzrosły o 36 proc. Also Cloud Marketplace ma 2,3 mln subskrypcji, z tego 1 mln poza głównymi krajami działalności holdingu.

VAD, usługi i doskonałość operacyjna kluczem do wzrostu

Dystrybutor zapowiada dążenie do trwałego zwiększenia efektywności operacyjnej, co ma umożliwić dalsze inwestycje w wysokomarżowe modele biznesowe: Solutions oraz as-a-Service. Grupa zamierza koncentrować się na rozwoju tych obszarów. W 2018 r. nastąpiła zasadnicza optymalizacja struktury grupy, dzięki inwestycjom w ERP, narzędzia Business Intelligence i CRM, a także projektom mającym na celu poprawę wydajności i optymalizację procesów biznesowych.

W celu poprawy rentowności Also zamierza pracować nad pięcioma obszarami (mix modeli biznesowych, mix dostawców, mix sprzedawców, mix produktów, doskonałość operacyjna).

Dla poprawy efektywności operacyjnej kluczowym czynnikiem będzie według dystrybutora dalsza cyfryzacja biznesu transakcyjnego. Also chce także zharmonizować systemy operacyjne e-sklepu i Cloud Marketplace.

Grupa ocenia, że dzięki rosnącej efektywności i rozwojowi w strategicznych obszarach ??w nadchodzących latach poprawi rentowność. Dlatego rada dyrektorów zaproponuje walnemu zgromadzeniu znaczne zwiększenie dywidendy, z 0,25 do 3 franków szwajcarskich za akcję.

"Nasza strategia More, długoterminowe działania mające na celu optymalizację naszego tradycyjnego biznesu i konsekwentna realizacja pozostałych dwóch modeli biznesowych doprowadziły w ostatnich latach do ??trwałego, rentownego wzrostu, który będzie kontynuowany" – podkreśla Gustavo Möller – Hergt, CEO Also Holding.

Also oczekuje, że wzrost przychodów grupy w 2019 r. przekroczy prognozę Gartnera dla krajów, w których jest obecne (średnio +0,9 proc.).

Zapowiada, że będzie to głównie wzrost organiczny poprzez zwiększanie udziału w rynku, poszerzanie portfolio i rozwój modeli biznesowych (Supply, Solutions i "as-a-Service").

Będą kolejne przejęcia

Od 2011 r. Also dokonało 14 przejęć i integracji. W kolejnych latach akwizycje mają być ważnym elementem strategicznego rozwoju.

Dodatkowy wzrost holdingu mają wygenerować przejęcia w krajach, w których Also już jest obecne. Celem takich działań według holdingu jest konsolidacja rynku tradycyjnej dystrybucji i przedsiębiorstw VAD oraz działających w modelu "as-a-Service". W końcu grudnia br. została zawarta umowa wstępnie określająca warunki przejęcia kontroli nad ABC Data przez Also Holding. Finalizacja transakcji wymaga uzyskania zgód organów antymonopolowych i spełnienia innych warunków.

W krajach, w których Also jeszcze nie jest obecne, zamierza rozwijać się poprzez przejęcia i partnerstwa.

Also oczekuje, że EBITDA w 2019 r. zwiększy się o 10-15 mln euro, dzięki wzrostowi zysku brutto i dalszej optymalizacji kosztów. W średnim okresie grupa dąży do uzyskania 10 – 14 mld euro przychodów i 2,1 – 2,6 proc. marży EBITDA.