Sprzedaż netto grupy Also wzrosła z 9,2 mld euro w 2018 r. do 10,7 mld euro w 2019 r. (+16,5 proc.). Z tego ponad połowa to wzrost organiczny, a reszta jest efektem przejęć.

Skonsolidowany zysk netto poprawił się o 23,6 proc., do 100,3 mln euro (w 2018 r. 81,2 mln euro).

Jak zapewnia holding, przejęcie w Polsce, czyli zakup przedsiębiorstw z grupy ABC Data, co nastąpiło 1 lipca ub.r., zaczęło przyczyniać się do zysków dzięki szybkiej integracji. To m.in. dlatego Also przekroczyło oczekiwania analityków. Integracja przejętych biznesów ABC Daty z Also Polska została sfinalizowana w końcu ub.r.

W regionie Europy Północnej i Wschodniej, do którego należy polski rynek, Also wypracowało w 2019 r. 4,83 mld euro całkowitej sprzedaży netto wobec 4,02 mld euro w 2018 r. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł blisko 42 mln euro wobec 27,1 mln euro.

3 główne obszary z dwucyfrowym wzrostem

W biznesie dystrybucji broadline'owej (Supply) sprzedaż netto Also Holding wzrosła w 2019 r. o 16,4 proc., w VAD-owym segmencie rozwiązań (Solutions) – o 16 proc., a na usługach (Service) – o 21 proc.

W tym ostatnim obszarze znacznie zwiększyły się przychody z chmury (+58 proc.). Liczba subskrypcji poszła w górę z 2,3 mln do 3,8 mln.

Wartość marży brutto grupy zwiększyła się do 601,2 mln euro z 542,7 mln euro, natomiast w ujęciu procentowym w 2019 r. była niższa niż w 2018 r. – odpowiednio 5,6 proc. i 5,9 proc.

W 2019 r. grupa wygenerowała EBITDA w wysokości 197 mln euro w porównaniu do 153 mln euro w 2018 r.

W ujęciu like-for-like (z wyłączeniem skutków MSSF 16) EBITDA wzrosła o ok. 20 mln euro lub o 13,2 proc., do ok. 173 mln euro.

Zasoby gotówkowe holdingu powiększyły się o ponad 45 proc., do 349 mln euro z 240 mln euro w 2018 r. Zadłużenie netto (like-for-like, tj. przed skutkami MSSF 16) spadło o 79 proc. z 163 mln euro do 34 mln euro.

W 2019 r. grupa Also zatrudniała 3952 osoby – jest to średnia dla całego roku (w 2018 r. – 3708 osób).

Gustavo Möller-Hergt, CEO Also Holding, zapewnia, że miniony rok był bardzo udany dla grupy. Według niego unikalny profil wzrostu pozwala firmie nawet przekroczyć ambitne cele. Lider holdingu wskazuje na rozwijający się ekosystem, wdrażanie strategii MORE, trzy modele biznesowe (Supply, Solutions, Service) oraz rozwój platform technologii cyfrowej jako podstawy sukcesu.

5 zadań Also na przyszłość

Also zapowiada, że w ciągu najbliższych kilku lat skoncentruje się na następujących zadaniach:
 
– zwiększenie udziału w rynku w tradycyjnym biznesie w krajach, w których firma nie ma jeszcze pozycji dominującej

– wzrost segmentów VAD i usług (Solutions oraz Service).

– wdrożenie platform dla internetu rzeczy, cyberbezpieczeństwa i przesyłania strumieniowego

– pełna integracja przejęć dokonanych w Europie Wschodniej

– kolejne przejęcia, motywowane geograficznie albo technologicznie

W 2020 r. Also planuje osiągnąć EBITDA na poziomie 210–220 mln euro, a w średnim okresie od 250 do 310 mln euro. Oczekiwania co do ROCE (Return on Capital Employed) wynoszą od 13 do 14 proc. W 2019 r. wskaźnik ten wyniósł 15,5 proc.