Apple bierze 80 proc. zysku
Na smartfonach zarabiają nieliczni producenci.
Apple ponownie znacznie wyprzedził konkurentów na rynku smartfonów, mimo że nie sprzedaje ich najwięcej na świecie. W 2016 r. zgarnął prawie 80 proc. globalnego zysku operacyjnego ze sprzedaży smartfonów, który wyniósł 53,7 mld dol. – według Strategy Analitycs. Apple uzyskało z tej puli 44,9 mld dol. Jest to związane z koncentracją na urządzeniach z segmentu premium i wysokimi cenami iPhone'ów w porównaniu z kosztami produkcji. W 2016 r. zysk operacyjny Apple'a na iPhone'ach wyniósł średnio 32,4 proc., mimo że koszty produkcji "siódemki" są najwyższe w historii. Wynoszą 224,80 dol. za szt. (łącznie z ceną materiałów), czyli o prawie 20 proc. więcej niż "szóstki" – według IHS. Rekomendowana cena z września ub.r. to 649 dol. za najtańszy model.
Prawdopodobnie cena iPhone'ów nowej, ósmej generacji, ponownie pójdzie w górę. Spekuluje się, że nowy iPhone 8 będzie kosztować ponad 1 tys. dol.
Samsung, który pod względem sprzedaży ilościowej jest liderem globalnego rynku smartfonów, zarobił na nich w ub.r. ponad 5-krotnie mniej niż Apple – 8,3 mld dol., co daje 14,6 proc. udziału w światowych zyskach w tym segmencie.
Zysk operacyjny koreańskiej firmy na smartfonach wyniósł 11,6 proc. Warto jednak przypomnieć, że w końcu 2016 r. Samsung poniósł spore koszty związane z wycofaniem z rynku Galaxy Note 7. Sumę utraconego z tego tytułu zysku szacuje sie na ponad 5 mld dol. Przychody Samsunga ze sprzedaży smartfonów wyniosły w 2016 r. 71,6 mld dol. wobec 75,2 mld dol. w 2015 r.
Koszt produkcji flagowego smartfona Samsunga – Galaxy S7 jest wyższy niż iPhone'a i wynosi według szacunku IHS 264 dol., przy cenie 672 dol. (w ub.r.).
Na smartfonach zysk operacyjny generuje także Huawei. W 2016 r. było to 929 mln dol., czyli 1,6 proc. światowego tortu. Zarabiają jeszcze chińskie marki Oppo (1,5 proc.) i Vivo (1,3 proc.).
Pod względem sprzedaży ilościowej liderem jest Samsung (21,2 proc. według IDC), a za nim Apple (14,6 proc.). Samsung zarobił na swoich smartfonach kilka razy mniej niż Apple, mimo że w minionym roku sprzedał o prawie 100 mln urządzeń więcej niż amerykański konkurent. Huawei ma ilościowo 9,5 proc., a Oppo i Vivo odpowiednio 6,8 proc. oraz 5,3 proc.
Podobne aktualności
Huawei podwoiło zyski. Blisko 100 mld dol. przychodów
"W ciągu ostatnich kilku lat wiele przeszliśmy, ale dzięki wyzwaniom udało nam się rozwinąć" - komentuje rotacyjny przewodniczący Huawei.
Amazon i Huawei kończą sądowe spory patentowe
Zawarto globalną umowę patentową. Amazon nie musi już martwić się pozwami.
Huawei Polska zawarł porozumienie ws. zużytej elektroniki
Koncern będzie współpracować z firmą wywodzącą się z Polski.