Lenovo i Apple kontrolują już 36 proc. światowego rynku przenośnych urządzeń komputerowych (notebooków i tabletów) - według danych Strategy Analytics za II kw. 2019 r.

Według analityków szerokie portfolio Lenovo pomogło mu w dotarciu do większej liczby klientów komercyjnych we wszystkich regionach podczas cyklu aktualizacji sprzętu z systemem Windows. Z kolei Apple zyskał dzięki urządzeniom 2 w 1 z odłączaną klawiaturą i większej funkcjonalności takich modeli po wprowadzeniu systemu iPadOS.

Analitycy potraktowali notebooki i tablety łącznie, ponieważ ich zdaniem granica między nimi zaciera się. W sumie na całym rynku mobilnych urządzeń komputerowych sprzedaż utrzymała się na poziomie podobnym jak rok wcześniej i wyniosła 80,1 mln szt. Popyt w sektorze przedsiębiorstw zrównoważył na laptopy z systemem Windows pomógł zrównoważyć spadek na sprzedaży tabletów.

 

Lekkie laptopy firmowym przebojem

Cienkie i lekkie laptopy okazały się najpopularniejszym rodzajem sprzętu w II kw. br. wybieranym przez klientów komercyjnych, i to, co ciekawe, niezależnie od wielkości firmy.

Natomiast klasyczne tablety kupują głównie konsumenci, np. do grania i oglądania filmów, preferując coraz większe ekrany.

„Dostawcy muszą przygotować swoje strategie na przyszły rok, zanim popyt na aktualizację systemu Windows spadnie. Koncentracja na konsumentach będzie konieczna od 2020 r., ponieważ ceny zaostrzą konkurencję wśród największych producentów. Muszą oni skupić się na wielu segmentach cenowych, a nie tylko premium - zwłaszcza, że ​​Apple rozszerza swoją strategię, by iPady podobne do komputerów zastąpiły klientom zapotrzebowanie na notebooki z systemem Windows" - radzi Chirag Upadhyay, starszy analityk ds. badań.

Trwa konsolidacja rynku, ale mniejsi gracze, tacy jak Asus i Acer, zaczynają znajdować swoje nisze w segmencie gamingowym i chromebooków, a Amazon koncentruje się na tabletach z Androidem o niskim zużyciu energii, stosując agresywną strategię cenową sprzedaży sprzętu, bo celem jest wzrost oferowanych przez giganta usług.

"Uważamy, że wciąż istnieje zapotrzebowanie na mobilne urządzenia komputerowe, ale każdy producent musi sprostać szybko zmieniającym się wymaganiom konkretnych użytkowników, takich jak twórcy treści, gracze i kupujący po raz pierwszy" - uważa Eric Smith, dyrektor Connected Computing w Strategy Analytics.

 

Najwięksi producenci mobilnych urządzeń komputerowych

Producent  Dostawy w II kw. 2019 r.  (mln szt.) Dostawy II kw. 2018 r.  (mln szt.) Wzrost rok do roku 
Apple  14,6 15 -3%
Lenovo  14,1 11,9 19%
HP  9,5 9,7 -3%
Dell  7,4 7,2 3%
Samsung  5,4 5,3 1%
Inni 29,1 31,4 -7%
Razem 80,1 80,5 0%

Źródło: Strategy Analytics