Apple stał się marką najczęściej wykorzystywaną przez cyberprzestępców – wynika z analiz Check Pointa za I kw. br. Aż 10 proc. wszystkich wykrytych prób phishingu związanych było z tym brandem. Drugie miejsce z 9 proc. udziałem zajął Netflix. Jego pozycja prawdopodobnie częściowo wiąże się ze wzrostem liczby osób korzystających lub zainteresowanych jego usługami w czasie pandemii. Trzecie miejsce (6 proc.) należało do Yahoo, który równocześnie był najczęściej wykorzystywaną marką w kampaniach e-mail.

Phishing to podstawowa broń w arsenale cyberprzestępców, stosowana w celu nakłonienia ofiar do ujawniania swoich poufnych danych. Już zeszłoroczny raport Verizon pokazał, że co trzeci atak (32 proc.) był wynikiem phishingu. Był on obecny w 78 proc. incydentów związanych ze szpiegowaniem oraz podczas instalacji i korzystania z backdoorów do sieci. W najbliższych miesiącach phising będzie stanowił rosnące zagrożenie – w ocenie ekspertów.

 

Marki najczęściej wykorzystywane w phishingu w I kw. 2020 r.

1. Apple (związana z 10% wszystkich prób wyłudzeń na świecie)
2. Netflix (9%)
3. Yahoo (6%)
4. WhatsApp (6%)
5. PayPal (5%)
6. Chase (5%)
7. Facebook (3%)
8. Microsoft (3%)
9. eBay (3%)
10. Amazon (1%)

Czołowe wektory ataku

W tym roku najbardziej widocznym wektorem ataku jest wciąż phishing webowy (59 proc.), natomiast na drugim miejscu uplasował się mobilny phishing (w 2019 r. był trzeci). Wynika to z faktu, że podczas pandemii ludzie spędzają więcej czasu przy telefonach komórkowych, co próbują sprawnie wykorzystać cyberprzestępcy.

Email (18 proc. wszystkich ataków phishingowych w I kw. 2020 r.)

1. Yahoo
2. Microsoft
3. Outlook
4. Amazon

Web (59 proc. wszystkich ataków phishingowych w I kw. 2020 r.)

1. Apple
2. Netflix
3. PayPal
4. eBay

Mobile (23 proc. wszystkich ataków phishingowych w I kw. 2020 r.)

1. Netflix
2. Apple
3. WhatsApp
4. Chase

– Phishing w najbliższych miesiącach będzie stanowił rosnące zagrożenie, zwłaszcza, że przestępcy nadal wykorzystują obawy i potrzeby ludzi korzystających z podstawowych usług w ich domach – twierdzi Maya Horowitz, dyrektor ds. wywiadu i badań zagrożeń, produktów w Check Point.