W I kw. 2016 r. Apple sprzedał o 16 proc. mniej iPhone’ów niż rok wcześniej, o 19 proc. mniej iPadów oraz o 12 proc. mniej Mac’ów. Skutkiem jest spadek przychodów o 13 proc. (ponad 7 mld dol.), do 50,6 mld dol., oraz 23-procentowy spadek zysku, do 10,5 mld dol. To pierwszy od 2003 r. kwartalny dołek Apple’a pod względem obrotów.

Szef firmy Tim Cook podkreśla dobre strony bilansu. 

“Jesteśmy zadowoleni z dużego wzrostu sprzedaży usług” – oświadczył Tim Cook. Zapewnia, że zespół pracował dobrze, a problemem była globalna sytuacja gospodarcza. Np. gdyby nie wzrost kursu dolara, spadek przychodów byłby 9-procentowy. Na pocieszenie dla akcjonariuszy zapowiedział podnoszenie dywidendy oraz roztoczył wizję prosperity w kolejnych latach, mówiąc o 'świetlanej przyszłości’. 

’Rozwój naszych produktów zapowiada wspaniałe innowacje. Kontynuujemy inwestycje w badania i rozwój, naszą infrastrukturę i łańcuch dostaw. Nadal jesteśmy aktywni na rynku przejęć’ – wyliczał szef firmy.

W minionym kwartale Apple wygenerował 6 mld dol. na usługach (jak App Store, Apple Music oraz iCloud), o 20 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym sprzedaż w App Store była większa o 35 proc. Jak twierdzi dyrektor finansowy Apple’a, Luca Maestri, rentowność usług jest podobnym poziomie co średnia z innych biznesów. 

Firma liczy zwłaszcza na dużo większe przychody z muzyki, ze względu na dużą liczbę użytkowników – według Tima Cooka na świecie działa obecnie 1 mld urządzeń Apple’a, a każdy właściciel jest potencjalnym klientem usług firmy. Jednak na rynku panuje silna konkurencja – takie firmy jak Spotify, Google, Microsoft czy dostawcy map twierdzą, że to oni są największymi dostawcami usług na iPhone’y. W ocenie obserwatorów strategia koncentracji na usługach ma sens, natomiast Apple powinien przyspieszyć cykl aktualizacji oprogramowania i sprzętu, aby skuteczniej gonić rywali.

Jeśli chodzi o wyniki, to dział „pozostałe”, do którego zaliczany jest Apple Watch, poprawił się 30 proc., do 2,2 mld dol. W przypadku najważniejszych urządzeń odnotowano jednak wyraźny spadek przychodów: na iPhone’ach o 18 proc. (32,9 mld dol.), na iPadach – o 19 proc. (4,4 mld dol.), na komputerach Mac – o 9 proc. (5,1 mld dol.). 

Marża brutto spadła z 40,8 proc. do 39,4 proc. Firma przewiduje, że spadkowy trend będzie kontynuowany w II kw. br. Przychody mają wynieść od 41 do 43 mld dol., a marża – 35,7 do 38 proc.