Sprzedaż zestawów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR) w I kw. 2019 r. po spadku w ub.r. zwiększyła się globalnie o 27 proc., do 1,3 mln szt. Jest to związane głównie z zapotrzebowaniem na autonomiczne urządzenia (z goglami, które mają wbudowany ekran i mogą działać samodzielnie) oraz na modele podłączane do innych urządzeń, np. komputera, by generować obraz. Spada natomiast popyt na zestawy bez ekranu (umieszcza się w nich smartfona).

IDC przewiduje, że trend wzrostowy będzie kontynuowany. W całym 2019 r. sprzedaż urządzeń AR/VR powinna osiągnąć 7,6 mln szt. wobec 5,9 mln w 2018 r. Znaczna część tego wzrostu nastąpi w segmencie komercyjnym, do którego trafi co trzeci zestaw wprowadzony na rynek w br. – szacuje IDC.

"Rynek AR dla przedsiębiorstw szybko się rozwija. Wiele firm poszukuje rozwiązań sprzętowych, które mogą wykorzystać do ulepszenia procesów biznesowych i wprowadzenia nowych" – twierdzi Tom Mainelli, wiceprezes grupy ds. badań konsumenckich i urządzeń w IDC.  

Jak zauważono, rozszerzona rzeczywistość (AR) zyskuje udział w rynku komercyjnym ze względu na zdolność do ułatwiania zadań, zapewniania dostępu do zasobów i rozwiązywania złożonych problemów.

"Coraz więcej firm przechodzi na VR jako sposób prowadzenia szkoleń, współpracy, projektowania, sprzedaży i wielu innych zastosowań” – dodaje Mainelli. Wskazywany jest też potencjał rozwoju AR i VR w różnych zadaniach serwisowych i wszelkich pracach, w których ważne jest to, że człowiek ma wolne ręce, a jednocześnie na ekranie widzi potrzebne informacje, dane, plany.

 

160 mld dol. za 4 lata

Jazda w górę w sektorze komercyjnym ma być tak szybka, że za 4 lata, w 2023 r., klienci z przedsiębiorstw i jednostek publicznych wydadzą na AR/VR aż 160 mld dol. wobec 16,8 mld dol. w 2019 r. Oznacza to wzrost średnio o 78,3 proc. co roku. Dla porównania konsumenci zwiększą wydatki "tylko" o 52,2 proc. rocznie. Dane obejmują zarówno sprzęt (ma największy udział), jak i oprogramowanie i usługi.

Największego przyspieszenia analitycy spodziewają się w branży finansowej (+133,9 proc. co roku) i infrastrukturalnej (+122,8 proc.). Tuż za nimi uplasują się przemysł i sektor publiczny.

Jako najczęstsze zastosowania wskazano szkolenia (wartość sprzedaży 8,5 mld dol. w 2023 r.), naprawy, serwis, utrzymanie systemów w przemyśle (4,3 mld dol.) oraz prezentacje w handlu detalicznym (3,9 mld dol.).

Z kolei w przypadku samej AR w największym tempie powinny zwiększać się nakłady na takie zastosowania jak badania laboratoryjne, szkolenia w terenie, utrzymanie i naprawy infrastruktury publicznej, diagnostyka medyczna.

Główne przewidywane zastosowania AR/VR u klientów domowych to gry wideo i oglądanie filmów.

W br. urządzenia AR, czyli łączące obraz fizyczny i cyfrowy, to jednak wciąż niewielka część rynku. Zestawy VR (pokazują tylko cyfrowy obraz) miały 96,6 proc. połączonego rynku AR/VR. W ponadprzeciętnej skali wzrośnie jednak sprzedaż zestawów AR (+189 proc. co roku).