W I kw. 2019 r. przychody Asbisu na polskim rynku wyniosły 9,43 mln dol. (ok. 36 mln zł) – poinformował dystrybutor. Tym samym nasz kraj wszedł do pierwszej dziesiątki rynków, w których Asbis Enterprises generuje największe obroty (ma spółki w 26 krajach, a sprzedaje w 60).

Marios Christou, dyrektor finansowy Asbis Enterprises, zapewnia, że wynik w Polsce jest wyższy rok wcześniej, nie podał jednak kwoty z analogicznego okresu ub.r. Deklaruje, że na polskim rynku strategia dystrybutora zakłada rozwój segmentu VAD, co jest także globalnym priorytetem.

„Nie chcemy być tylko wiodącym dystrybutorem IT. Chcemy być VAD-em” – podkreślał dyrektor na konferencji wynikowej spółki.

„W coraz większym stopniu jesteśmy graczem, który dostarcza kompleksowe rozwiązania. Naszym celem jest oferowanie klientom kompleksowego pakietu, obejmującego sprzęt, doradztwo, usługi” – poinformował Marios Christou.

Wyjaśnia, że Asbis dzieli swoją działalność na 3 segmenty: dystrybucja (sprzedaż do resellerów, retailu), produkty OEM (sprzedaż do konsumentów i firm) oraz nowe segmenty (m.in. IoT, AI), obejmujące projekty i profesjonalne usługi.

„Tego jest coraz więcej. Chcemy wspierać naszych klientów.” – zapewnia Christou. Informuje, że w kierunku sprzedaży wspartej doradztwem spółka zamierza rozwijać się także w Polsce.

Dodał, że w ostatnich dwóch kwartałach Asbis powiększył lokalny zespół o specjalistów z tych obszarów.

Marios Christou wskazał na kluczowe znaczenie profesjonalnego doradztwa w sprzedaży dystrybucyjnej. Za istotne cel rozwoju kadr Asbis Enterprises uznaje zatrudnianie ekspertów, wspierających sprzedaż z wartością dodaną. „Dotąd wiedzy eksperckiej nie posiadaliśmy” – przyznał dyrektor.
 
Dodaje, że taki model działania jest kluczowy dla rentowności biznesu. „Nie chcemy koncentrować się np. na sprzedaży dysków z 1 proc. marży.” – deklaruje Christou.

Dyrektor dodaje jednakże, że globalnie segment VAD dystrybutor traktuje dość szeroko. Np. zalicza do niego również sprzedaż Apple’a, bo taki charakter ma kontrakt zawarty z producentem. Zapowiada przy tym, że nadal zamierza inwestować we współpracę z dostawcą iPhone’ów.

Globalnie smartfony są nadal głównym produktem w portfolio dystrybutora pod względem udziału w sprzedaży, ale obroty na nich spadły o 32 proc. w I kw. br., do 122,4 mln dol. Zanurkowały też przychody na dyskach HDD i SSD (o 35 proc. i 47 proc.). Zwiększyła się natomiast sprzedaż procesorów i akcesoriów o 23 proc., które są drugą pod względem obrotów kategorią produktów.

Wyższe marże

Dyrektor poinformował, że oprócz sprzedaży wzrosła również marża zysku brutto na polskim rynku – skala zmian jest według niego porównywalna z globalnym wynikiem Asbis Enterprises w I kw. 2019 r. Otóż międzynarodowy dystrybutor zwiększył marżę z 4,52 proc. przed rokiem do 5,06 proc., przy spadku przychodów o 17 proc., do 417,3 mln dol. (głównie z uwagi na mniejszą sprzedaż Apple’a).

Zysk brutto na sprzedaży spadł w mniejszej skali, o 7 proc. r/r (21,1 mln dol.). Obok rozwoju VAD, co poprawiło marżowość, Marios Christou wskazuje na ograniczenie kosztów na sprzedaży (-4 proc.) i zarządzania (-7 proc.). W efekcie zysk netto był podobny jak przed rokiem – 1,7 mln dol. (-1 proc.), co oznacza wzrost rentowności netto z 0,3 proc. do 0,4 proc. mimo spadku obrotów.

Dyrektor deklaruje, że celem dystrybutora jest dalszy wzrost marży. Przyznaje jednak, że wejście w nowe segmenty będzie wymagało inwestycji.

Ocenia przy tym, że wpływ przejęcia ABC Daty przez Also Holding nie będzie miał negatywnego wpływu na marże i pozostanie raczej neutralny dla Asbis Enterprises.

„Nie spodziewamy się, że przejęcie ABC Daty przez Also spowoduje spadek marż. Być może będzie taki efekt, ale najwyżej przez kilka miesięcy. Zależy jednak, o jakich produktach mówimy. Są pewne linie produktów, których nie chcemy, a oni je mają”. – zauważył dyrektor.

W krajach Europy Środkowo – Wschodniej w I kw. 2019 r. Asbis Enterprises wypracował 26,5 proc. globalnych przychodów – 110,5 mln dol. To ponad 30 proc. mniej niż rok wcześniej (region ten nie obejmuje krajów byłego ZSRR, w których Asbis osiąga największą część przychodów – ok. 50 proc.).
 
Prognoza Asbis Enterprises na 2019 r. zakłada 1,7 – 1,9 mld dol. przychodów oraz 8,5 – 10 mln dol. zysku netto – przy założeniu, że segment smartfonów nie pogorszy wyniku o więcej niż 10 proc., nie zmienią się zasadniczo trendy i otoczenie gospodarcze.