W III kw. 2017 r. Asbis Enterprises zwiększył przychody o 35 proc., do 372,8 mln dol. wobec III kw. 2016 r. Po dziewięciu miesiącach 2017 r. osiągnął 943,5 mln dol. obrotów (+22 proc. rok do roku).

Zysk netto dystrybutora wzrósł o 51 proc. do 2,1 mln dol. Zysk za dziewięć miesięcy 2017 r. przekroczył 3,1 mln dol. (+54,7 proc.). Marża brutto w III kw. br. poszła jednak w dół do 5,36 proc. z 6,11 proc. przed rokiem.

Pozytywny wynik jest związany ze strategią wprowadzoną w 2015 r. i wzrostem sprzedaży we wszystkich regionach krajów byłego ZSRR i Europy Środkowo-Wschodniej – wyjaśnia Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów Asbis Enterprises. W 2015 r. będąca w dołku spółka wdrożyła plan restrukturyzacji, zwłaszcza redukcji kosztów i koncentracji na marżach i produktach, na które jest popyt. Wyprzedano stary stock magazynowy. Po latach przywiązywania dużego znaczenia do własnych marek Asbis wrócił do fundamentów, czyli dystrybucji. W efekcie grupa zaczęła notować zyski.

W III kw. 2017 r. przychody Asbisu w krajach byłego ZSRR wzrosły o prawie 44 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej o 35,82 proc., gdzie jednak w poprzednich kwartałach nastąpił spadek (w efekcie za 9 miesięcy bilans w krajach CEE był 5,12 proc. na plusie). Danych z polskiego rynku firma nie ujawnia.

Dystrybutor podtrzymuje prognozy finansowe na 2017 rok. Przychody mają wynieść 1,2 – 1,3 mld dol., a zysk netto od 5 do 6 mln dol.

Wzrost sprzedaży Asbis Enterprises w III kw. 2017 r. był związany z popytem na smartfony, tablety, dyski twarde, SSD i inne mniejsze linie produktowe. O 5 proc. spadła natomiast wartość sprzedaży procesorów, które wśród produktów dystrybutora generują największą część obrotów (49,2 mln dol. w III kw. br.). Firma przewiduje wzrost sprzedaży dysków twardych, w związku zapotrzebowaniem na usługi chmurowe, jak również większy popyt na produkty Apple'a, które odnotowały wyraźny wzrost w III kw. br.