Dla Asbis Enterprises Polska nie należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków. W skali działania całej grupy polski rynek jest niewielki i to się nie zmienia – wynika z wypowiedzi Siarhieja Kostewicza, dyrektora generalnego Asbis Enterprises na konferencji wynikowej. Firma nie podała danych finansowych dla polskiego oddziału, nie ujawnia również planów finansowych lokalnych spółek grupy.

Szef Asbis Enterprises podkreślał natomiast mocny ostatni kwartał 2017 r. międzynarodowego dystrybutora, jak również solidne wzrosty w całym ub.r.

W IV kw. 2017 r. grupa zwiększyła swoje przychody o 49 proc., do 542 mln dol. Poprawa w całym roku wyniosła 30 proc., co przełożyło się na obroty wielkości 1,485 mld dol.

Zysk netto po opodatkowaniu poprawił się o prawie 45 proc. w IV kw. ub.r., do 3,8 mln dol. W całym 2017 r. przekroczył 6,9 mln dol. i był o blisko 50 proc. wyższy niż w 2016 r.

Marża zysku brutto spadła jednak w IV kw. 2017 r. do 4,89 proc. z 5,81 proc. rok wcześniej. Dyrektor zaznacza, że marża zysku netto utrzymała się na podobnym poziomie. Ponadto, udział kosztów operacyjnych w przychodach zmniejszył się o ponad 15 proc. względem ubiegłego roku, więc wraz ze wzrostem biznesu, istotnie poprawiła się rentowność netto.

Laptopy marki własnej wejdą na rynek

Przychody Asbisu wyraźnie wzrosły w obu głównych regionach działalności, tj. w krajach byłego ZSRR (+61,6 proc. w całym 2017 r. wobec 2016 r.) oraz w Europie Środkowo-Wschodniej (+16,4 proc.). Wzrosty w IV kw. 2017 r. oraz w całym 2017 r. to rezultat dużo większej niż rok wcześniej sprzedaży smartfonów (o 100 proc. wartościowo w IV kw. 2017 r.), tabletów (prawie 92 proc.), laptopów (ponad 33 proc.), dysków SSD (29 proc.), dysków (9,5 proc.) i innych mniejszych linii produktowych.

Największy udział w sprzedaży Asbis Enterprises mają procesory (wygenerowały 48,2 mln dol. przychodów w IV kw. ub.r.) i dyski twarde (35,7 mln dol.). Dyrektor generalny spodziewa się dużego wzrostu sprzedaży peryferiów. Udział marek własnych powinien pozostać stabilny. Ich sprzedaż charakteryzuje się wyższą marżowością. Dla Prestigio wynosi ona według dyrektora ok. 20 proc., a dla Canyon – ok. 12 proc. Na rynek m.in. w Polsce zostaną wprowadzone laptopy marki własnej Prestigio.

Wizja dystrybutora: kierunek VAD

– Chcemy być nie tylko dystrybutorem produktów IT. Nasza wizja to zostać czołowym dystrybutorem wartości dodanej IT, Internetu rzeczy i sztucznej inteligencji w regionie EMEA – oznajmił dyrektor Asbis Enterprises.

Oferta Asbisu została podzielona na 7 głównych obszarów i segmenty wspierające. Pierwsze z wymienionych to dystrybucja wolumenowa (jak PC, smartfony) oraz VAD (przede wszystkim rozwiązania dla centrów danych, produkty sieciowe).

– To jeden z najszybciej rosnących segmentów – podkreśla dyrektor Asbisu. – Wystartowaliśmy z nim 2,5 roku temu, a obecnie generuje ok. 28 proc. biznesu.

Kolejnym jest dystrybucja z wartością dodaną Apple'a, prowadzona w 11 krajach WNP. Asbis uzyskał dystrybucję już nie tylko iPhone’ów, lecz całego portfolio produktów amerykańskiego giganta.

Nowa marka w nowym segmencie

Nowym segmentem są rozwiązania IT, IoT, AI (w tym elektroniczna dystrybucja oprogramowania i usług, Digital Signage, RFID).

– Wprowadzimy na rynek nową markę: Perenio – zapowiedział dyrektor generalny.  Obejmuje ona platformę IoT, jak również urządzenia peryferyjne dla domu i biura, m.in. kamery dozoru. W ofercie pojawi się w nadchodzących tygodniach.

– Każdy segment rośnie. Widzimy w nich duży potencjał rozwoju przez najbliższe 5 – 7 lat – zaznaczył Kostewicz.

Następnym z wydzielonych obszarów biznesu jest marka własna Prestigio, podzielona z kolei na dwa segmenty: B2B oraz konsumencki, który nadal generuje większość obrotów tej marki.

Osobną jednostką jest marka własna Canyon. Tutaj nie są planowane zmiany.

Kolejnym obszarem są produkty związane z licencją Logitech Master, którą Asbis ma m.in. na kraje WNP.

Do wymienionych 7 jednostek biznesowych dochodzą segmenty wspierające: zasoby ludzkie, prawo, finanse, operacje.

Przedstawiciele Asbis Enterprises podkreślali bardzo dobrą sytuację finansową spółki.
 
– Nie mamy w ogóle długu netto. To najlepsza sytuacja od 16 lat – podkreślił Costas Tziamalis, dyrektor odpowiedzialny za relacje inwestorskie. Zapewnił, że grupa dzięki temu nie ma problemów z finansowaniem działalności.  

Asbis Enterprises kontynuuje ekspansję geograficzną. Otworzył oddział w Azerbejdżanie. Planuje rozpocząć działalność w Gruzji. Nie ujawnia dalszych planów rozwoju.