Asus szacuje spadek przychodów w I kw. 2020 r. o ok. 30 proc. wobec IV kw. 2019 r. – według informacji Digitimes. Dla porównania w analogicznym okresie ub.r. obroty zmniejszyły się o 5 proc.

Wirus mocno przyciśnie biznes PC Asusa – sprzedaż komputerów w I kw. 2020 r. pójdzie w dół o 40 proc. wobec IV kw. 2019 r. – przewiduje producent. To również kilkukrotnie głębszy dołek niż normalnie. Jednak sprzedaż komponentów powinna być niższa jedynie o 5 proc. kw/kw, czyli zgodnie z typowym cyklem sezonowym.

Co-CEO S.Y. Hsu uważa, że Covid-19 będzie miał wpływ na biznes w krótkim terminie. Firma według niego musi zmierzyć się zarówno z zakłóceniem dostaw jak i ze spadkiem popytu. Aby przezwyciężyć problemy związane z koronawirusem, potrzebne są innowacje produktów i poprawa efektywności operacyjnej – uważa jeden z liderów korporacji według Taipei Times.

Lekkie i gamingowe PC na fali

Dołek z powodu zarazy następuje po pomyślnym dla tajwańskiego producenta IV kw. 2019 r. Jego wynik netto zwiększył się niemal trzykrotnie po stracie rok wcześniej, do ok. 87 mln USD,  a w całym roku sięgnął ok. 400 mln USD, co również oznacza wzrost o 187 proc. Marża brutto wzrosła do 13,1 proc. w IV kw. ub.r. wobec 4,1 proc. rok wcześniej.

Rentowność znacznie poprawiła się przy przychodach wyższych odpowiednio o 1 proc. r/r w IV kw. ub.r. (ok. 2,95 mld USD) i mniejszych o 6 proc. w całym 2019 r. (ok. 10,95 mld USD).

Do większego zysku Asusa w 2019 r. przyczynił się 20-procentowy wzrost sprzedaży komputerów gamingowych i 32-procentowy cienkich i lekkich notebooków.

 

Po dołku: poprawa

Jednak w średnim terminie skutki epidemii powinny mieć pozytywny efekt dla producenta. Co-CEO Asusa spodziewa się większej sprzedaży ze względu na rozpowszechnienie komunikacji i pracy zdalnej – według Taipei Times.

Dodaje, że w tym roku widać też pozytywne czynniki na rynku, takie jak koniec problemów z dostępnością procesorów. W IV kw. 2019 r. segment PC odpowiadał za 74 proc. przychodów Asusa, a komponentów i innych produktów – za 26 proc.