W 2018 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży Atende wyniosły 275,6 mln zł, co oznacza spadek o 5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Zysk netto grupy obniżył się o 16 proc. r/r do kwoty 10,7 mln zł.

Atende twierdzi, że okres dobrej koniunktury został wykorzystany do inwestycji w rozwój nowych produktów i usług. Ocenia, poniesione nakłady powinny przynieść korzyści finansowe już w 2019 r.

Spadek obrotów w 2018 r. jest związany głównie z niższą sprzedażą do firm z branży telekomunikacji i mediów (-20 proc. r/r) oraz w sektorze publicznym (-3 proc. r/r).

Te dwa obszary są kluczowe dla grupy. Odpowiadały łącznie za 71 proc. jej przychodu w ub.r. Wzrosła natomiast sprzedaż do firm przemysłowych, handlowych i usługowych (+15 proc.) oraz sektora finansowego (+10 proc.).

 

Rośnie znaczenie spółek zależnych

W ujęciu jednostkowym przychody Atende ze sprzedaży zmalały o 11 proc. w stosunku do 2017 r. i wyniosły 208,2 mln zł. Jednak, ze względu na znaczne zyski finansowe w 2018 r. wynik netto jest znacznie lepszy niż w 2017 r. (wzrost o 41 proc. do 10,7 mln zł).

Rośnie rola spółek zależnych. W 2018 r. wypracowały zysk EBITDA w wysokości 13,1 mln zł, co oznacza, że stanowił on ponad połowę (54 proc.) EBITDA grupy.

Największy wkład do uzyskanego wyniku wniosły Atende Software (dystrybucja treści multimedialnych w Internecie) i Sputnik Software (oprogramowanie i usługi dla sektora publicznego). Obie spółki wypracowały po 3,4 mln zł zysku netto.

Własne produkty i abonament fundamentem wzrostu

Prezes Atende Roman Szwed informuje, że w 2018 r. grupa rozwijała szereg produktów opartych m.in. o sztuczną inteligencję, blockchain, IoT i big data. To ma być podstawa do wzrostu przychodów w 2019 r. i następnych latach.

Wśród priorytetów grupy jest wzrost sprzedaży abonamentowej w kolejnych latach. Prezes zapewnia, że w ub.r. była ona większa zarówno w Atende jak i spółkach zależnych. W kolejnych latach Atende zamierza zwiększyć jej udział w przychodach, głównie w oparciu o własne produkty. W ub.r. usługi abonamentowe poszerzono o rozwiązania oparte na blockchain oraz wykorzystujące big data. W ub.r. marża ze sprzedaży usług abonamentowych wzrosła o 9 proc. r/r, do 41,9 mln zł, pokrywając tym samym prawie połowę kosztów stałych całej grupy.

– Zamierzamy kontynuować dotychczasową praktykę tworzenia nowych, innowacyjnych produktów i usług, z przeznaczeniem na rynek polski, ale także z ukierunkowaniem na rynki zagraniczne. Liczymy na to, ze rok 2019 okaże się rokiem przełomowym  w zakresie wchodzenia z naszymi innowacyjnymi produktami na rynki globalne – zapowiada Roman Szwed.