Projekt wprowadza do polskich przepisów zapisy unijnej dyrektywy o prawach konsumentów z 2011 r. Przewiduje uchylenie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów.

Nowe regulacje określają prawa oraz obowiązki sprzedających i konsumentów, mają też na celu uporządkowanie i zintegrowanie przepisów w tym obszarze. Najważniejsze zmiany dotyczą e-handlu.

Zgodnie z projektem, klient będzie miał 14 dni (a nie jak obecnie 10) na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (czyli np. w Internecie). „Dzięki temu konsument zyskuje dodatkowy czas do namysłu i podjęcia ostatecznej decyzji” – wyjaśnia Ministerstwo Sprawiedliwości. Jeśli e-sklep nie poinformuje klienta o takim prawie, będzie on mógł zwrócić towar nawet rok po zakupie (teraz – po 3 miesiącach).

Generalnie nowe przepisy zwiększą ilość obowiązków informacyjnych sprzedawców. Nowa ustawa ma zapewnić konsumentom uzyskanie od resellera wyczerpujących danych, ważnych dla decyzji o zakupie, jeszcze przed zawarciem umowy (ta zasada dotyczy także zwykłych sklepów). Sprzedawcy będą musieli pilnować m.in., aby dokładnie przedstawić klientom koszty związane z zakupem (a także zwrotem towaru – bo w razie braku odpowiedniej informacji nabywca nie ma obowiązku ponoszenia tych kosztów). Nowe paragrafy ograniczają także możliwość zawyżania opłat – przedsiębiorcy nie będą mogli np. żądać od klienta więcej za transakcję kartą czy telefon na infolinię, niż wynosi koszt takiej usługi. W przypadku umów zawartych przez telefon będzie wymagane pisemne potwierdzenie oferty przez przedsiębiorcę.

Klienci zyskają większe prawa w razie reklamacji. Otóż gdy kupią wadliwy produkt będą mogli od razu żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy, nie czekając na naprawę albo wymianę niesprawnej rzeczy. Zgodnie z projektem konsumenci domniemaną wadę produktu, istniejącą w chwili jego zakupu, mogą zgłaszać sprzedawcy nawet po roku (obecnie w ciągu 6 miesięcy od wydania towaru).

Pozostaną dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi oraz gwarancji. Jeżeli firma nie określi dokładnie treści gwarancji, konsument będzie mógł powołać się na uprawnienia dotyczące gwarancji z kodeksu cywilnego.

Dzięki nowej dyrektywie przepisy chroniące konsumentów mają być takie same na obszarze całej Unii. Ustawodawcy przewidują, że unifikacja zwiększy zaufanie klientów do e-handlu, co spowoduje wzrost liczby transakcji w Internecie, także tych transgranicznych. 

Przewidywany termin wejścia w życie ustawy to 13 czerwca 2014 r.