Na te i inne pytania specjaliści Gartnera odpowiedzieli podczas pierwszej w Polsce  konferencji Gartner IT Leadership Trends 2013. Wydarzenie miało miejsce 19 czerwca w Centrum Olimpijskim w Warszawie i zgromadziło przedstawicieli polskich władz, firm dostarczających rozwiązania informatyczne oraz zarządzających działami IT w przedsiębiorstwach i instytucjach.

Obudowani technologią

Zmienia się rola IT w firmach i instytucjach – mówił John Mahoney, VP Distinguished Analyst w Gartner Research, główny prelegent konferencji. – I wy, kierujący  działami informatycznymi, musicie  zmienić swój styl zarządzania.

Według specjalisty Gartnera sposób działania współczesnej firmy lub instytucji oraz jej relacje zewnętrzne – z klientami i wewnętrzne – z pracownikami, ustanawia na nowo rozwój technologiczny. Ważny jest nie tylko sam fakt, że technologia jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia, ale i to, że w coraz mniejszym stopniu jest tworzona dla profesjonalistów, a w coraz większym – na potrzeby konsumentów. Takimi konsumentami – klientami stają się, według Mahoney’ego również pracownicy organizacji. Wszystkie zmiany technologiczne jakie w jej obrębie chcemy wprowadzić odniosą sukces i będą wspomagać procesy biznesowe przedsiębiorstwa, jeśli zostaną zaakceptowane przez ich użytkowników – pracowników.

– Teraz technologia odnosi sukces wtedy, gdy spełnia potrzeby, na  których ludziom zależy. Zarządzający IT w firmie muszą o tym pamiętać – powiedział Mahoney.

Jako konsumenci jesteśmy „obudowani” technologią i przenosimy to „obudowanie” na płaszczyznę służbową. Technologia staje się podstawą zarządzania w biznesie. Trudno o niej mówić nie biorąc pod uwagę jej najważniejszych trendów, jakimi są: Big Data, Mobilność, Internet of Everything oraz ten, który dziś może zmienić wszystko, nawet porządek świata – społecznościowy.  IT w ramach organizacji musi się dostosować do tego, że pojedyncze osoby mają inicjatywę – mogą wchodzić w interakcję ze sobą na zupełnie innych niż do niedawna warunkach. Zarządzający IT w przedsiębiorstwach muszą przejmować inicjatywę, stając się przywódcami w rozwoju nowych trendów zarówno dla pracowników przedsiębiorstwa i pośrednio również dla jego klientów.

W kontekście zarządzających IT jako liderów zmian technologicznych, kluczowego znaczenia, zdaniem przedstawiciela Gartnera, nabiera kwestia Big Data. Systemy informacji zarządczej opisują przede wszystkim to, co się zdarzyło w niedalekiej przeszłości. Trzeba natomiast iść dalej, skupiać na tym, co się dzieje w teraźniejszości i na tej podstawie wyciągać wnioski co do przyszłych wydarzeń. Na przewidywanie co się stanie z rynkiem, ze społeczeństwem, z polityką, z technologią itd. będzie skierowana siła aplikacji analitycznych.

Dlatego zasoby nieustrukturyzowanych danych, możliwość ich analizy i wnioskowania są tak ważne, a wspomagane przez technologię stają się wyjątkowym orężem dla organizacji w walce o byt na rynku.

Big Data to Big Picture – dodał David Norton, Research Director w Gartnerze. Dane nieustrukturyzowane trzeba zbierać i analizować. Ale nie zrobimy tego bez odpowiednich aplikacji i umiejętności zarządzania nimi w organizacji. Mogą to, zdaniem Nortona, zrobić eksperci od IT, którzy znają się na kierowaniu firmą, nie są oderwani od procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwie. Aplikacje – to jak są tworzone (czy przy współudziale społeczności firmowej lub klientów), ich funkcjonalność, wygląd i sposób dystrybucji mają, według niego, niezwykle istotny wpływ na warstwę biznesową przedsiębiorstwa. Biznes i IT muszą współpracować ze sobą, aby ogarnąć Big Data. Nie da się tego zrobić tylko za pomocą informatyki.

Strategia zarządzania vendorami

Dlaczego, według Alvina Parka, Managing VP w Gartnerze, zarządzanie dostawcami rozwiązań  IT na potrzeby firmy jest obecnie ważniejsze niż kiedyś?

 – W przeszłości kontakty z vendorami opierały się na modelu transakcyjnym – mówił Park. – Coś firmie sprzedawali i znikali na jakiś czas. Pojawiali się w momencie, gdy coś szwankowało, rozwiązywali problem i znów kontakt się urywał. Zarządzanie ograniczało się do transakcji bądź napraw. Polegało przede wszystkim na pilnowaniu kosztów.

Obecnie warunki na rynku sprzyjają temu, aby wzajemne podejście i klientów i vendorów zmieniło się.

Od 2005 roku – argumentował Park – Oracle przejął około 100 przedsiębiorstw. Nie tylko zresztą ta firma działała aktywnie na rynku przejęć. Przez przejęcia liczba vendorów zmniejsza się, a to oznacza, że zmienia się struktura ich przychodów. Większość pochodzi już nie ze sprzedaży, ale z utrzymania systemów.

Tutaj odbiorcy mają pole manewru, aby współpracować z dostawcami tak, aby mieli oni na uwadze dobro swoich kontrahentów. Po wdrożeniu polityki postępowania wobec vendorów (patrz ramka), sam dostawca, zdaniem Parka, wyjdzie firmie naprzeciw, czując, że przez taką współpracę, tworzy ze swoim klientem długofalowe relacje.

Zarządzanie vendorami IT w przedsiębiorstwie (niektóre elementy)

– przełożenie nacisku z modelu transakcyjnego na wartościowy – dostawcy muszą mieć na uwadze dobro kontrahenta

– traktowanie vendorów proporcjonalnie do tego, jaką wartość wnoszą do firmy

– przełożenie nacisku z ceny na realizację wzajemnych oczekiwań

– uporządkowanie wiedzy o tym, który dział firmy rozwiązania jakiego vendora wykorzystuje

– stworzenie polityki standardów – vendor musi wiedzieć co ma robić, aby obsługiwać firmę zgodnie z jej potrzebami

– określenie, którzy vendorzy są dla firmy strategiczni – aby ustanowić sposoby kontaktowania się z nimi

– zarządzanie kontraktami – monitorowanie i optymalizowanie ich wartości