W przypadku 29 proc. respondentów badanych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor suma niezapłaconych na ich rzecz należności przekracza 100 tys. zł. Grupa ta powiększyła się w ciągu trzech miesięcy o 9 pkt. proc. W poprzednich badaniach kilka-kilkanaście procent ankietowanych twierdziło, że ich kontrahenci nie mają żadnych zaległości. Tym razem takich podmiotów nie było. Firmy wskazują na pogłębiające się problemy w uzyskiwaniu płatności – 39 proc. otrzymuje w terminie więcej niż 76 proc. płatności, a 53 proc. respondentów – mniej niż połowę należności. Zdaniem badanych taka sytuacja nie wynika tylko z sytuacji finansowej ich kontrahentów, ale często z celowego działania. Dotyczy to szczególnie dużych firm, które według 95 proc. ankietowanych celowo nie regulują terminowo płatności wobec mniejszych podmiotów. A ci są bezsilni.

Nie dziwi, że zdecydowana większość firm (85 proc.) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Najgorzej sytuację oceniają przedsiębiorcy (95 proc.) i przedstawiciele branży budowlanej (93 proc.).

– Z naszego badania wynika, że w sytuacji, w której nie otrzymujemy płatności, nie możemy liczyć na nasz system prawny. Prawie trzy czwarte badanych firm uważa, że prawo nie chroni ich w odpowiedni sposób, przed działalnością niesolidnych kontrahentów. Dlatego stale podkreślamy, że kluczowe jest badanie rzetelności partnerów biznesowych przed rozpoczęciem współpracy oraz budowanie własnej wiarygodności, aby wyróżnić się pozytywnie na tle niesolidnych konkurentów – mówi Marcin Ledworowski, wiceprezes zarządu BIG InfoMonitor.

Zmora zatorów płatniczych, z którymi trudno sobie poradzić, odbija się na nastrojach przedsiębiorców. Według BIG są one najgorsze od 3 lat. Poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wyrażony wskaźnikiem BIG, na koniec sierpnia wyniósł 2,93 pkt. Oznacza to spadek od maja o 8,19 pkt. Jest to drugi najniższy wynik w ponad 5-letniej historii badania. Najgorzej sytuację oceniają przedsiębiorcy. Jedyną pozytywnie wyróżniającą się branżą, mimo serii bankructw, jest branża turystyczna.

Dane pochodzą z 19. edycji Raportu BIG.