Biznes podnosi się z dna
Jest źle, ale lepiej niż wcześniej - wynika z danych BIG InfoMonitor. Jednak nie należy spodziewać się spektakularnej poprawy.
W drugim tygodniu odmrażania gospodarki (11-17 maja br.) spadek zapytań o wiarygodność płatniczą kontrahentów i klientów wyhamował do -33 proc. wobec ub.r. W najgorszym momencie spadki wynosiły niemal -50 proc., co oznaczało załamanie sprzedaży w podobnej skali – wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Poprawa oznacza, że przedsiębiorcy wracają do aktywności.
Najgorzej w okresie kwarantanny wyglądał przedostatni tydzień kwietnia oraz przełom kwietnia i maja. Wówczas sprzedaż przedsiębiorstw szacowana liczbą raportów pobieranych z BIG InfoMonitor obniżyła się o 46 i 47 proc.
Spowolnienie może z nami zostać
"Nie spodziewałbym się spektakularnej poprawy, bo wiele przedsiębiorstw wychodzi z kwarantanny w kiepskiej kondycji i nie będą one już działać na taką skalę jak wcześniej. Z kolei konsumenci, po tym jak czterem osobom na dziesięć pandemia pogorszyła sytuację finansową, zapowiadają oszczędniejsze gospodarowanie pieniędzmi" – komentuje Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.
Z badań zrealizowanych dla BIG InfoMonitor przez Maison&Partners wynika, że co trzeci Polak z powodu koronawirusa stracił część dochodów, a co dwudziesty został pozbawiony ich źródła. Pandemia zmniejszyła zarobki głównie osób między 25. a 34. rokiem życia oraz 45-54 latków. Całkowicie możliwości zarabiania pozbawiła w największym stopniu najmłodsze pokolenie, 18-24 latków.
Podobne aktualności
Długi detalistów w branży RTV i AGD wzrosły do 30 mln zł
Neonet rozpoczyna sanację. Jak się okazuje, wzrosły długi całej branży.
Już 313 tys. polskich firm ma kłopoty z płaceniem na czas
W tym roku znacznie wzrosły przeterminowane długi firm, do 41,5 mld zł. „Obecnie coraz trudniej jest zachować płynność finansową” – komentuje prezes.
Rekordowy wzrost zatorów płatniczych w MŚP
Płatności opóźnione o ponad miesiąc ma już 62 proc. przedsiębiorstw, o połowę więcej niż w październiku ub.r.