W kwietniu i maju br. sprzedaż komputerów na polskim rynku w segmencie biznesowym była wyższa o 2,4 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – poinformował Context. Dane pochodzą od dystrybutorów.
 
Trend wzrostowy widać niemal w całej Europie Zachodniej, gdzie jest on jeszcze silniejszy – sprzedaż biznesowych PC u największych dystrybutorów w tej części kontynentu zwiększyła się przeciętnie o 13 proc. w kwietniu i maju br. Na plusie były wszystkie kategorie urządzeń. W przypadku notebooków poprawa wyniosła 15 proc., desktopów – 8 proc., a stacji roboczych – 18 proc. W segmencie urządzeń przenośnych wynik najbardziej poprawiły ultracienkie laptopy (do 20 mm grubości obudowy), zaś desktopy zyskały dzięki popularności mini PC.

Poprawa w segmencie komercyjnym nastąpiła w okresie spadku sprzedaży konsumenckiej na całym zachodnioeuropejskim rynku komputerów w omawianych miesiącach (-3 proc. r/r). Powodem jest topniejący popyt na tradycyjne laptopy i desktopy. Nie zrównoważyły go wzrosty sprzedaży ultracienkich laptopów, komputerów dla graczy i chromebooków. Context przewiduje, że ta sytuacja nie zmieni się w całym 2018 r.

Popyt konsumencki prawdopodobnie nadal będzie słaby w br., inaczej niż w sektorze komercyjnym, gdzie następuje cykl wymiany sprzętu na urządzenia z Windows 10.

 

Sprzedaż komputerów w sektorze biznesowym w wybranych krajach (w ujęciu ilościowym)

Kraj Wzrost sprzedaży w kwietniu i maju 2018 r. (r/r)
Niemcy 16,90%
Wielka Brytania 21,00%
Włochy 3.0%
Francja -0,40%
Hiszpania 12,40%
Holandia 24,6%
Belgia 10,30%
Austria 16,80%
Polska 2,40%

Źródło: Context, panel dystrybucyjny