W IV  kwartale 2016  r. skonsolidowany przychód grupy Black Point wyniósł 12,8 mln zł, o 10 proc. mniej niż rok wcześniej. Zysk brutto zmniejszył się o 8 proc., do 0,21 mln zł. Zysk netto wyniósł 0,237 mln zł wobec 0,154 mln zł w IV kw. 2015 r. (+54,4 proc.). Rentowność netto grupy w IV kw. 2016 r. wyniosła 1,86 proc. wobec 1,08 proc. w IV kw. 2015 r.

W całym 2016 r. Black Point wypracował 53,2 mln zł skonsolidowanego obrotu wobec 58,12 mln zł w 2015 r. (-8,5 proc.). Wynik netto był na minusie – strata wyniosła 0,573 mln zł wobec 0,939 mln zł zysku w 2015 r.

Z kolei spółka Black Point w IV kw. 2016 r. osiągnęła jednostkowy przychód w wysokości 7,11 mln zł (-16 proc.). Strata brutto wyniosła 0,41 mln zł wobec 0,16 mln zł zysku rok wcześniej. Strata operacyjna sięgnęła 0,39 mln zł w porównaniu do 0,12 mln zł zysku w IV kw. 2015 r. Strata netto w IV kw. 2016 r. to 0,372 mln zł. Cały rok zakończył się natomiast dla spółki stratą netto 0,869 mln zł, wobec 1 mln zł zysku w 2015 r.

Zarząd wyjaśnia spadek skonsolidowanych przychodów dekoniunkturą na światowym rynku zużytych kartridży, na którym działa spółka zależna Black Pointa, Eco Service.

Ponadto według niego zaostrza się konkurencja na europejskim rynku materiałów eksploatacyjnych, spadają marże, co z kolei oddziałuje na wyniki jednostkowe Black Pointa.

"Ograniczająco na realizację planów sprzedaży wpływa silna konkurencja ze strony producentów urządzeń drukujących, a także dostawców tanich produktów, często niższej jakości, zaburzających popyt na produkty jakościowe" – podaje zarząd spółki. 

W ocenie zarządu wpływ na wyniki w IV kw. ub.r. miała ponadto reorganizacja spółek grupy. Jej celem jest poprawa efektywności procesów. Kierownictwo firmy przekonuje w sprawozdaniu finansowym, że reorganizacja ma doprowadzić do poprawy rentowności firmy.

Ponadto na bilansie zaważyły także "konieczne inwestycje związane z rozwojem oferty, a także projekty dystrybucyjne. Dodatkowo kontynuacja wdrożenia systemu ERP oraz zmiany polityki zarządzania stanami magazynowymi wpłynęły krótkoterminowo niekorzystnie na wyniki spółki Black Point" – informuje zarząd. Dodaje, że Black Point inwestuje w nowe kanały dystrybucji, nowe technologie, a także w rozwój oferty, m.in. w dystrybucję drukarek Pantum oraz usługi zarządzania drukiem. 

Zarząd spółki zapewnia, że w IV kw. ub.r. koncentrował się na tworzeniu strategii grupy. Jej podstawowym założeniem będzie lepsze wykorzystanie kompetencji spółek grupy i ich atutów oraz uzyskanie efektu synergii.