Sprzedaż wyświetlaczy do współpracy, z wbudowanymi kamerami, mikrofonami i głośnikami (dostosowanych do zastosowań konferencyjnych), wzrosła o 172 proc. w ujęciu ilościowym w ciągu 12 miesięcy zakończonych w marcu 2019 r. To więcej, niż w roku 2018 (+154 proc.) – ustalił Futuresource Consulting. Spodziewa się dalszego wzrostu na poziomie średnio +25,1 proc. co roku do 2023 r.

Jak zauważa analityk, minęło 10 lat od pojawienia się pierwszego interaktywnego monitora dla klientów korporacyjnych. Od tego czasu na ten rynek weszło ponad 20 marek.

Rynek korporacyjny ma lwią część udziału w sprzedaży wyświetlaczy do współpracy (85 proc.). Resztę kupuje edukacja, głównie szkoły wyższe.

 

Trzy segmenty rynku

Według Futuresource rynek obejmuje trzy segmenty: interaktywne płaskie ekrany (IFPD) z przeznaczeniem na urządzenia końcowe w salach konferencyjnych, IFPD z możliwością podłączenia do sieci oraz wyświetlacze do zintegrowanej komunikacji (UCD).

IFPD są podobne do standardowych interaktywnych monitorów biznesowych, ale mają wbudowane kamery, mikrofony i głośniki. Ten segment szybko przyspiesza, urządzenia okazują się szczególnie popularne w Chinach. Duże ilości są sprzedawane także na rynku edukacyjnym.

IFPD z dodaną łącznością sieciową odnotowały 11 proc. wzrostu w 2018 r. Prognozy Futuresource wskazują na 20 proc. wzrost w 2019 r. Ten segment jest zdominowany przez Sharpa, który sprzedaje więcej niż dwie trzecie urządzeń kupowanych na rynku, następni w kolejności są Ricoh i Viewsonic.

Monitory do zintegrowanej komunikacji (Unified Communications) umożliwiają korzystanie z kompleksowego rozwiązania, zoptymalizowanego do określonej platformy, zwykle za opłatą subskrypcyjną. Ze względu na brak dostępności Microsoft Surface Hub (ma pojawić się w III kw br.), wolumeny w tym segmencie spadły o 15 proc. w 2018 r. Zmniejszono prognozy na 2019 r. Cisco ma ponad 75 proc. udziału w rynku.