Mimo spowolnienia światowej gospodarki i wojny handlowej między USA a Chinami analitycy IDC są optymistami. Przewidują, że w ciągu najbliższych 5 lat wydatki na zakup rozwiązań z sektora ICT będą zwiększać się na świecie o 3,8 proc. co roku, do 4,8 mld dol. w 2023 r. Oznacza to sporą poprawę. Gartner na 2019 r. już dwukrotnie korygował w dół prognozę wzrostu sprzedaży na globalnym rynku w br., ostatnio zatrzymując się na wskaźniku +0,6 proc. (z +3,2 proc. początkowo).

Skąd optymizm IDC? Nieznacznie podwyższono prognozę w porównaniu z poprzednią, przewidując większy wzrost wydatków na oprogramowanie i sprzęt. Cyfrowa transformacja i automatyzacja powinny być motorem inwestycji w aplikacje, analitykę, oprogramowanie pośredniczące (między systemem operacyjnym a aplikacjami) oraz w oprogramowanie do zarządzania danymi. Można spodziewać się także większego popytu na serwery i pamięci masowe – uważa Serena Da Rold, kierownik programu w grupie Customer Insights and Analysis IDC.

Pozytywne nastawienie dominuje mimo widocznych zagrożeń.

„Warunki na światowym rynku pozostają niestabilne. Choć w wielu krajach gospodarka w ostatnich 6 miesiącach osiągnęła znacznie lepsze wyniki niż oczekiwano, rośnie niepewność co do krótkoterminowych perspektyw gospodarczych i biznesowych” – przyznaje Serena Da Rold. Przedsiębiorstwa z niepewnością spoglądają w przyszłość.

„Wskaźniki zaufania wahają się co miesiąc, w zależności od krótkoterminowych czynników, jak spekulacje dotyczące ceł i wojen handlowych, po niespodziewane działania polityczne, do tego dochodzi potencjalne globalne spowolnienie w latach 2019 i 2020 r. Ankiety przeprowadzone wśród użytkowników końcowych odzwierciedlają wpływ tej niepewności w podejmowaniu decyzji biznesowych" – dodaje.

Ostatnio Cisco i Lenovo ostrzegły przed negatywnymi skutkami wojny handlowej, co sugeruje, że przedłużający się konflikt będzie miał większy wpływ na rynek.

Biznes nie będzie oszczędzać

Zapotrzebowanie na rozwiązania ICT będzie widoczne zwłaszcza w sektorze komercyjnym, który w 2023 r. ma odpowiadać za blisko 2/3 globalnych wydatków na ICT w porównaniu do 60,4 proc. w 2018 r. (wydatki powinny zwiększać się średnio 5,1 proc. co roku).

Bankowość i produkcja dyskretna (materiałów, surowców, półproduktów) to branże, które będą najwięcej inwestować w najbliższych latach.

Następnie w kolejności są usługi profesjonalne, które osiągną ponadto najszybszy wzrost wydatków do 2023 r. (+7,1 proc. co roku).

Przedsiębiorstwa z sektora media, usługi osobiste i konsumenckie również nie powinny oszczędzać, ponieważ przechodzą transformacje w celu oferowania nowych usług i poprawy jakości obsługi klienta.

Więcej na cyfrową transformację

Zakupy w sektorze komercyjnym będą związane głównie z planowymi aktualizacjami i cyklami wymiany. Jednak znaczącym czynnikiem generującym wzrost mają być nowe technologie i usługi, które umożliwią cyfrową transformację przedsiębiorstw. Niedawno IDC prognozowało, że wydatki na ten cel na świecie sięgną 1,18 bln dol. w 2019 r.

Wydatki konsumentów na ICT będą rosły znacznie wolniej (+1,5 proc. co roku) niż klientów w firmach i organizacjach. Najwięcej środków pójdzie w tym przypadku na korzystanie z telekomunikacyjnych usług mobilnych oraz na zakupy urządzeń przenośnych (jak smartfony, notebooki, tablety).