Centralne Biuro Antykorupcyjne podsumowało 2017 rok. Według raportu "szczególnym zainteresowaniem" objęto proces realizacji projektów e-zdrowie, czyli budowę systemów informatycznych w sektorze medycznym. Według CBA w wielu województwach, gdzie formalnie zamknięto projekty, są sygnały o problemach w ich funkcjonowaniu. Stąd wzbudziły zainteresowanie służb.

"Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy był niewłaściwy sposób, w jaki definiowano cele projektu i określano wskaźniki ich osiągnięcia." – ustaliła CBA. – "W praktyce większość systemów tylko w niewielkim stopniu jest lub może być wykorzystywana przez pacjentów i lekarzy w bieżącej pracy placówek zdrowia, w których je zaimplementowano." CBA sprawdza, czy w związku z tym doszło do działań korupcyjnych. Według raportu agenci prześwietlali zarówno beneficjentów projektów, jak i działania urzędników.

Przykładem jest kontrola przeprowadzona w wielkopolskim urzędzie marszałkowskim 2016 r. CBA stwierdziła wówczas nieprawidłowości w ramach projektu e-zdrowie o wartości 24 mln zł. Obejmował on wdrożenie e-usług w ponad 20 szpitalach i przychodniach. Dostęp do systemu miało uzyskać 9,5 tys. osób, a według CBA do października 2016 r. praktycznie nie funkcjonował. Urząd marszałkowski nie zgadza się z zarzutami, nie podpisał protokołu z kontroli CBA.

Według raportu do najważniejszych należały również działania analityczne CBA związane z informatyzacją państwa. Konkretnie chodzi o duże instytucje państwowe.
 
CBA prowadziła "wsparcie ZUS w staraniach o demonopolizację dostawców usług IT, poprawę transparentności prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych (w tym identyfikację przypadków konfliktu interesów) oraz ograniczenie kosztów funkcjonowania pionu IT."

CBA zaznacza, że szczególne znaczenie miały działania osłonowe dotyczące przetargu na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS. Trwające 2 lata postępowanie rozstrzygnięto w listopadzie 2017 r. Zwycięzcą został Comarch, uzyskując 4-letni kontrakt o wartości 242 mln zł. CBA zaznacza, że to ok. 60 proc. mniej niż kosztowała obecnie obowiązująca umowa z Asseco Poland. Czyli z raportu wynika, że do sporego cięcia kosztów kontraktu przyczyniło się również biuro antykorupcyjne.

CBA analizowało również przedsięwzięcia Ministerstwa Cyfryzacji o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania państwa. Przedstawiciele biura uczestniczyli w pracach Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Zasiadali także w komitecie monitorującym Program Operacyjny Polska Cyfrowa. Zatem również tutaj postępowaniom przyglądają się służby antykorupcyjne.

Także Ministerstwo Zdrowia działało pod czujnym okiem CBA w związku z realizacją projektu P1.