Google wyjaśnił usunięcie kilku popularnych serwisów z pierwszych stron wyników wyszukiwania (oprócz Ceneo i Nokautu także m.in. Skąpca, e-sklepu sieci RTV Euro AGD) stosowaniem niezgodnych z zaleceniami firmy metod pozycjonowania, w szczególności kupowania linków od innych portali.

Ceneo zapewniło, że natychmiast zareagowało na interwencję Google’a, rezygnując z wszelkich działań, co do których koncern miał wątpliwości. Oznaczałoby to zaprzestanie stosowania systemu SWL (który umożliwia wyższe wyświetlenie w wynikach wyszukiwania dzięki linkom kupionym od innych firm). W celu wygenerowania większego ruchu porównywarka rozpoczęła kampanie promocyjne na popularnych portalach (m.in. na Onecie i Interii). Wsparcie marketingowe zapewniają także wszystkie serwisy Grupy Allegro. Ceneo zapewniło, że obecnie jest w stałym kontakcie z przedstawicielami Google’a i pracuje nad tym, aby wszystko wróciło do normy.

Wcześniej obszerny komunikat opublikowała Grupa Nokaut. Oświadczyła, że natychmiast podjęto współpracę z Google’em w celu rozwiązania problemu. Efekty mają być widoczne w ciągu kilku dni. Co ciekawe, Nokaut poparł sankcje wprowadzone przez wyszukiwarkę:

„Dotychczas Google skupiało się na ocenie wartości linków bezpośrednio na stronach, które takie linki zamieszczały i to one były głównym obiektem ewentualnych restrykcji ze strony Google. Te działania nie przynosiły zamierzonych skutków, ponieważ ciągle powstawały nowe linkujące witryny. Ze strony Google była to swego rodzaju walka z wiatrakami, a dla firm, które chciały konkurować o pozycje w wyszukiwarce – jedyna szansa na nawiązanie konkurencji. 

W naszej opinii Google dokonało dość drastycznego, odważnego, ale słusznego kroku. Popieramy działania Google polegające na poprawianiu jakości wyników wyszukiwania – i to mimo tego, że chwilowo sami ponieśliśmy konsekwencje prowadzonej przez wyszukiwarkę akcji. Konkurowanie o pozycje w Google ma teraz szansę na to, by polegać na faktycznym konkurowaniu jakością serwisu, co sprawia, że w zmianie podejścia do problemu ze strony Google widzimy szansę również dla serwisu Nokaut.pl.” – napisano w oświadczeniu firmy.