Prawie 77 proc. gier na początku stycznia br. osiągnęło najniższe ceny w ciągu ostatnich tygodni. W przypadku smartfonów odsetek ten wynosi 42,1 proc. - wynika z analizy Deloitte i Dealavo, dotyczącej cen detalicznych w okresie pomiędzy 16 listopada 2018 r. (tydzień przed Black Friday) a 7 stycznia 2019 r. Sprawdzono ceny produktów, które w badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2018” Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane na prezenty.

Okazuje się także, że mimo sporych średnich przecen na grach wideo i smartfonach, dla wielu produktów cena minimalna utrzymała się na podobnym poziomie w minionych tygodniach. W niektórych przypadkach na początku stycznia była nawet wyższa niż w połowie listopada ub.r.

 

Minimalne ceny na wybrane produkty w e-sklepach w okresie 16.11.2018 – 7.01.2019

Kategoria Produkt 16 XI 2018 (tydzień przed Black Friday) 23 XI 2018 (Black Friday) 10 XII 2018 21 XII 2018 28 XII 2018
Gry CALL OF DUTY: BLACK OPS 4 (GRA XBOX) 199 179,9 175 188 179
Gry FIFA 19 (PC) 128,84 138 134,99 128 128
Gry RED DEAD REDEMPTION 2 (PS4) 242,9 234,8 239 242 238,9
Konsole KONSOLA SONY PLAYSTATION 4 PRO 1TB + FIFA 19 1928 1559 1599 1599 1937,99
Konsole XBOX ONE S 1TB 949 939 899 899 899
Laptopy APPLE MACBOOK PRO 13"/128GB/I5 GWIEZDNA SZAROŚĆ 5498 5399 5429 5429 5199
Okulary VR SAMSUNG GEAR VR 399 399 399 399 399
Smartfony APPLE IPHONE X 64GB SREBRNY 3641 3799 3815 3834 3792
Smartfony SAMSUNG GALAXY S9 SM-G960F 64GB MIDNIGHT BLACK 2238 2235 2205 2205 2219
Smartfony APPLE IPHONE SE 32GB RÓŻOWE ZŁOTO 1099 999 999 1299 1299
Tablety HUAWEI MEDIAPAD T3 10 16GB WI-FI SZARY 519 517,9 519 514 514
Tablety SAMSUNG GALAXY TAB S4 10,5'' 64GB LTE SZARY 2598 2525 2749 2749 2749
Telewizory SAMSUNG UE50MU6102 1899 1949 1949 1949 1949
Telewizory Panasonic TX-55FX780E 4499 3999 3999 3999 3899
Wearables GARMIN VIVOSPORT SZARY L 100178922 536 533 569 539,95 539,95

Źródło: Deloitte i Dealavo


 

Obniżki o 70 proc. tylko w reklamach

Biorąc pod uwagę wszystkie sprawdzane kategorie produktów (nie tylko elektronikę), jak wynika z analizy pięciu dużych e-sklepów, które reklamowały się dużymi obniżkami (nawet do 70 proc.), prowadzone kampanie marketingowe miały niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Przede wszystkim promocje obejmowały ceny 30-50 proc. produktów, które dany sklep ma w swojej ofercie. Obniżki sięgały nie 70 proc., a co najwyżej 40 proc., a średnio od 5 do 12 proc. – wynika z badania.

Co więcej, ceny niektórych produktów po nowym roku wzrosły w porównaniu ze stawkami sprzed Black Friday.

– Nie mówimy tu o pojedynczych przypadkach. W sklepach, które promowały się naprawdę dużymi obniżkami, w górę poszły ceny aż 30-40 proc. produktów – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.

 

Przeceny niezależne od reklam

Podobnie jak w ub.r., nie widać zależności pomiędzy zmianami cen w sklepach a komunikatami (lub ich brakiem) o akcjach promocyjnych. Podobne obniżki odnotowano u detalistów informujących o znacznych wyprzedażach, jak i tych którzy nie reklamowali tego faktu. 

Po zestawieniu cen z noworocznych wyprzedaży z tymi z okresu przed Black Friday, niemal 39 proc. z nich zostało obniżonych. Średni spadek wyniósł 6,6 proc. Z kolei ceny aż 40,3 proc. produktów wzrosły.

Biorąc pod uwagę różne kategorie produktów na tydzień przed Black Friday, jak i w "czarny piątek" cenę minimalną miało już ok. 42-44 proc. produktów (wobec 34,4 proc. w 2017 r.), co pokazuje, że tygodnie po nowym roku zyskują coraz większe znaczenie w strategiach sprzedawców.

W zeszłym roku najwięcej produktów najniższe ceny miało podczas noworocznych wyprzedaży (48,7 proc.). Z kolei w tym roku akcje promocyjne rozłożyły się na podobnym poziomie pomiędzy Black Friday (ok. 44 proc.), a okresem noworocznym (ok. 42 proc.). Zarówno w tym, jak i w zeszłym roku, najmniejszy udział produktów z minimalnymi cenami nastąpił niedługo przed świętami (w okolicy 20-21 grudnia).

Badanie objęło ponad 300 produktów (z kategorii: kosmetyki i perfumy, słodycze, książki, gry, zegarki, zabawki, muzykę, a także drobny sprzęt AGD, konsole, laptopy, okulary VR, planszówki, smartfony, artykuły sportowe, tablety, telewizory, wearables) w ofercie ponad 1 tys. e-sklepów.