Presja na marże na rynku nadal jest widoczna, ale zmienił się schemat konkurowania – zauważa dyrektor finansowy, członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan.

Przyznał na konferencji wynikowej spółki, że Also po finalizacji połączenia z byłą ABC Datą (Roseville Investments), co nastąpiło na początku br., nadal jest widoczne jako silny gracz na rynku. Rywalizacja potentatów dotyczy jednak nie tylko marż.

"Każdy chce realizować swoje plany. Konkurencja jest nadal aktywna w segmentach, w których chce urosnąć. Ta aktywność przekłada się na różne aspekty konkurowania: terminy płatności, koszty transportu i cenę” – wyjaśnia szef finansów AB.

Dał do zrozumienia, że mimo wzmożonego popytu na niektóre produkty w związku z pandemią, dystrybutorowi trudno jest uzasadnić podnoszenie cen w konkurencyjnym otoczeniu i przy realizacji ustalonych parametrów sprzedaży. Stwierdził, że ceny w AB są transparentne i porównywalne z tymi jakie ma konkurencja.

"Możemy wykorzystać przewagi konkurencyjne, które nie mają odzwierciedlenia w tym, że ktoś może rywalizować ceną. Bo nie jest np. w stanie konkurować efektywnością wysyłek. Stąd zmieniła się rzeczywistość konkurowania. Efektywnie wykorzystujemy te przewagi" – przekonuje dyrektor.

W I kw. 2020 r. przychody grupy AB wyniosły prawie 2,3 mld zł (+22 proc. rok do roku), EBIDTA 23,8 mln zł (+17,9 proc.), a zysk netto 12,1 mln zł (+18,2 proc.). Marża zysku brutto wyniosła natomiast 3,6 proc. (-0,8 pkt proc.).