Chińskie smartfony podbijają Europę
Producenci z Chin opanowali już jedną trzecią europejskiego rynku.
W IV kw. 2018 r. dostawy smartfonów na europejski rynek stopniały o 2 proc. wobec analogicznego okresu 2017 r. W całym 2018 r. sprzedaż producentów była niższa o 4 proc., osiągając 197 mln szt. – ustalił Canalys. W krajach CEE nastąpił 6-procentowy wzrost (68 mln szt.), ale głównie dzięki Rosji. Wiele rynków w regionie jest już nasyconych – ocenia firma analityczna.
Samsung pozostał europejskim liderem, jednak odnotował spadek dostaw o ponad 10 proc. w całym 2018 r. Drugi Apple był 6 proc. na minusie. Obie marki goni Huawei, który zwiększył sprzedaż w Europie o 54 proc. Za nim są Xioami i HMD Global, który produkuje sprzęt marki Nokia.
W sumie w 2018 r. chińskie marki miały już 32 proc. udziału w europejskim rynku smartfonów. Odsetek ten rośnie z roku na roku. W 2017 r. wynosił 24 proc., w 2016 r. – 23 proc., w 2015 r. – 18 proc., w 2014 r. – 14 proc., a w 2013 r. – 11 proc.
Jak wyjaśnia analityk, napięcia między USA a Chinami skłoniły chińskie koncerny do zwiększenia inwestycji w Europie kosztem działań w Ameryce. Wprawdzie rynki krajów europejskich są nasycone, a cykl wymiany urządzeń wydłuża się, ale duże firmy z Kraju Środka mają szansę zastąpić dotychczasowych potentatów. Huawei i Xiaomi konkurując cenami wykorzystują swoją wielkość w rywalizacji z mniejszymi graczami w Europie. Canalys spodziewa się, że chińskie firmy nadal będą zwiększały sprzedaż we wszystkich segmentach cenowych w 2019 r. Na zachodzie Europy najbardziej wzrósł popyt na urządzenia w cenie 200 – 350 dol. (+20 proc.), tj. ok. 770 – 1350 zł.
Podobne aktualności
Rok 2024 dobrze rozpoczął się na rynku PC
"W nadchodzących kwartałach rynek będzie rósł w siłę" - taką dobrą wiadomość dla branży ma analityk.
PC z AI osiągną 40 proc. udziału w rynku w 2025 r.
Nowy rodzaj urządzeń zapewni partnerom znaczny wzrost - twierdzą analitycy.
Wydatki na infrastrukturę chmurową wzrosną o 20 proc. w 2024 r.
„W miarę ewolucji sztucznej inteligencji dostawcy rozwiązań badają możliwości integracji, wykraczające poza oferty vendorów" - twierdzi ekspert.