Powstanie nowy internet i infrastruktura sieci, działy IT będą musiały pilnować także biznesu przedsiębiorstwa – wynika z prognoz Cisco na 2020 r. i najbliższe lata.

 

1. Internet przyszłości

Transformacja cyfrowa kieruje dzisiejszą infrastrukturę sieciową do punktu krytycznego. Wymagania i złożoność aplikacji przyszłej generacji wkrótce przewyższą jej możliwości. Konieczne staje się więc rozwijanie Internetu przyszłości, tzn. trzeba opracować taką infrastrukturę internetową, by była szybsza, bardziej skalowalna i ekonomiczna, łatwiejsza w zarządzaniu i zabezpieczeniu. W planie Cisco trzon strategii „Internet dla przyszłości" opiera się na inwestycjach w krzem, optykę i oprogramowanie.

 

2. Lojalność wobec aplikacji to nowy wymiar lojalność wobec marki

Zgodnie wynikami badania AppDynamics korzystanie z usług cyfrowych stało się nieświadomym zachowaniem człowieka – tzw. „cyfrowym refleksem". W przeszłości konsumenci wybierali usługi w zamierzony sposób w celu wykonania zadania lub czynności. Dziś większość (71 proc.) respondentów przyznaje, że usługi cyfrowe są nieodłącznym elementem ich codziennego życia.
 
Badania pokazują, że ludzie szybko odwrócą się od marek, których aplikacje nie oferują doświadczenia użytkownika na najwyższym poziomie. W przypadku problemów z wydajnością, konsumenci zwrócą się do konkurencji (49 proc.) lub zniechęcą innych do korzystania z usługi lub marki (63 proc.), nie dając firmie szansy na poprawę.

Dlatego w 2020 r. i w kolejnych latach przedsiębiorstwa muszą zwracać uwagę na zerową tolerancję konsumentów na cokolwiek innego niż łatwe, szybkie i wyjątkowe doświadczenie cyfrowe. Sprawi to, że kluczowe staną się: analiza w czasie rzeczywistym wydajności aplikacji o krytycznym znaczeniu, lokalizacja wąskich gardeł i umożliwienie natychmiastowego działania.

 

3. Aktywne wyszukiwanie zagrożeń i Zero-Trust

Rozwiązywanie problemów z bezpieczeństwem w momencie, kiedy zaczynają one wpływać na systemy IT, jest coraz częściej niewystarczające. Organizacje muszą mierzyć się z nową rzeczywistością ograniczonego zaufania (Zero Trust) i wyprzedzać zagrożenia.

Model Zero Trust opracowany przez Forrester, opiera się na zasadzie, w myśl której organizacje nie ufają niczemu, co znajduje się na zewnątrz, ale i wewnątrz ich sieci. Dostęp jest przyznawany jedynie autoryzowanym użytkownikom, urządzeniom i pakietom danych dopiero po zbudowaniu zaufania i ustaleniu poziomu zapobiegania zagrożeniom – nie wpływając przy tym na wrażenia użytkownika. Cisco uważa, że nadchodzące lata przyniosą znaczący wzrost popularności tego podejścia.

Polowanie na zagrożenia będzie także odgrywać coraz większą rolę w całościowym podejściu organizacji do kwestii bezpieczeństwa. Podczas gdy tradycyjne scenariusze zazwyczaj zakładają reakcję na ostrzeżenia o wykryciu potencjalnie szkodliwej działalności, threat hunting wykracza poza znane spektrum zagrożeń i analizuje także te nieznane.

Celem tych działań jest odkrycie nowego złośliwego oprogramowania i luk w zabezpieczeniach, które wymagają nowych zasad bezpieczeństwa.  

 
4. Podróż w kierunku sieci intuicyjnych (Intent-Based Networks)

W ostatnich latach dyskusje branżowe kręciły się wokół roli sieci zdefiniowanych programowo (SDN). Przynoszą wiele korzyści, w tym scentralizowane zarządzanie i bezpieczeństwo, elastyczność i redukcję kosztów operacyjnych. Już 41 proc. badanych firm posiada SDN w co najmniej jednej ze swoich domen sieciowych. Jednak tylko 4 proc. z nich uważa, że ich sieci są dziś rzeczywiście intuicyjne.

Cisco nie postrzega SDN jako etapu końcowego, ale raczej ważny krok na drodze rozwoju infrastruktury sieciowej w kierunku sieci intuicyjnych (Intent-Based Networking – IBN) – wykorzystujących AI i uczenie maszynowe do przewidywania działań, automatycznego wykrywania i rozwiązywania problemów oraz przeciwdziałania zagrożeniom. IBN stale ewoluują i uczą się.

Badani szefowie są zgodni co do tego, że IBN odegra dużą rolę w ich najbliższej przyszłości: 78 proc. przyznało, że wierzy, iż w ciągu dwóch lat ich sieci ewoluują w kierunku opartych na usługach i intuicji, a 35 proc. respondentów uważa, że będą w pełni intuicyjne w tym samym okresie.

5. IT zajmie się biznesem

W badaniu Cisco przeprowadzonym wśród 600 informatyków i decydentów biznesowych, 93 proc. przyznało, że braki specjalistów są tak poważne, że wyraźnie spowalniają transformację ich firm.

Aby sprostać potrzebom, IT musi zmienić się z „przyjmujących zamówienia na technologie” w strategicznych partnerów biznesowych. Oznacza to zmianę ról pracowników działów IT z tych odpowiedzialnych za konfigurację urządzeń, w osoby rozwiązujące problemy na styku technologii i biznesu.

W badaniu Cisco, kadra zarządzająca IT i biznesu zgodziła się, że największym problemem, przed którym stoją liderzy technologii, jest brak świadomości biznesowej. W związku z tym priorytetem przy zatrudnianiu kadry zarządzającej z branży IT i biznesu jest pozyskiwanie pracowników posiadających zarówno umiejętności techniczne, jak i biznesowe.

Według Cisco firmy, które odniosły sukces w transformacji biznesowej, wykazywały preferencje do przekwalifikowania pracowników IT by nabyli umiejętności biznesowe.