Według badania przeprowadzonego przez portal GoDealla, zamieszczający informacje o promocjach, większość firm, które wystawiły swój produkt albo ofertę na portalu grupowych zakupów, zrobiłaby to jeszcze raz (72 proc.). Ich zdaniem taka forma promocji jest bardziej efektywna, niż te wykorzystywane wcześniej (63 proc. odpowiedzi), czyli np. prasa albo ulotki.

W grupie respondentów, którzy nie chcą ponownie pojawić się w serwisie zbiorowych zakupów (21 proc.), część twierdzi, że taka promocja była dobra jednorazowo, np. żeby sprzedać konkretny produkt. Inni zapewniają, że dzięki 50-procentowym zniżkom zyskali tylu klientów, że nie muszą ich więcej zachęcać. Pozostali uznali, że kupujący, którzy skorzystali z rabatów „to nie ten target”.

Mimo, że większość przedsiębiorców przyznaje, że obecność na portalu grupowych zakupów to skuteczna forma promocji, ponad połowa (56 proc.) nie podjęła żadnych działań, żeby nakłonić kupujących do ponownego skorzystania z oferty. Wśród tych, którzy starali się zatrzymać klientów, większość zaoferowała dalsze zniżki cen i rabaty (51 proc.), reszta zebrała dane teleadresowe (30 proc.) albo wprowadziła kartę stałego klienta (12 proc.).

Z zebranych danych wynika, że co czwarty przedsiębiorca (26 proc.) źle ocenia współpracę z przedstawicielami serwisów zakupów grupowych, a neutralnie – 17 proc. Zadowolonych jest 56 proc.

Najczęstszym zarzutem wobec konsultantów portali zakupów grupowych jest problem z komunikacją. Według badanych firm, handlowcy nie potrafili jasno przekazać zasad i warunków współpracy, ponadto nie doradzali dobrze, jak skonfigurować ofertę (np. nie informowano o limitach na jedno konto użytkownika). Część przedsiębiorców czuła się celowo wprowadzona w błąd poprzez niedoinformowanie. Wielu narzekało na mało precyzyjne zapisy w umowach.

Przedsiębiorcy, którzy rozważają promocję w formie zbiorowych zakupów, w przyszłości będą szukać alternatywnych portali, z niższymi prowizjami (obecnie od 10 do 50 proc. w zależności od serwisu) i lepszymi warunkami współpracy.

Badanie przeprowadzono w dniach 19-23 maja br. w formie wywiadu telefonicznego na próbie 97 losowo wybranych firm z różnych branż, które w ostatnich 3 miesiącach wystawiły produkt lub usługę na jednym z 27 portali zakupów grupowych.