W 2019 r. na wdrożenie we własnym nowo budowanym domu rozwiązań smart home zdecydowało się 32 proc. badanych, podczas gdy w 2018 r. – 23 proc. – według badania Oferteo.pl. Czyli zainteresowanie tymi innowacjami szybko rośnie.

Z drugiej strony prawie co piąty (18 proc.) budujący dom zadeklarował, że technologie smart home w ogóle nie są mu znane, a 50 proc. pytanych nie wdrożyło smart home, mimo że wiedziała co to jest.

Chodzi o rozwiązania sterowania domowymi urządzeniami z centralnego panelu kontrolnego, aplikacji mobilnej lub przeglądarki internetowej, które pozwalają np. na bieżąco monitorować wyniki pomiarów jakości powietrza, temperatury, podglądać obraz z kamer monitoringu itp.

 

Odstraszają koszty

Z badań Oferteo.pl wynika, że głównym czynnikiem, który zniechęca inwestorów do wdrożenia smart home jest cena rozwiązań. Aż 36 proc. pytanych przyznało, że koszty wpłynęły na decyzję o rezygnacji z nich. Niewiele mniej nie widzi potrzeby inwestycji w smart home, a 21 proc. po prostu się na tym nie zna, więc nie kupuje. Zatem fachowe doradztwo będzie w cenie.

„Na rynku pojawia się coraz więcej firm specjalizujących się w doradztwie i pomocy osobom zainteresowanym wdrożeniem tej technologii w swoim domu. Takie usługi z pewnością okażą się przydatne dla inwestorów, którzy są zainteresowani inteligentnymi urządzeniami, ale nie do końca je znają i nie wiedzą, na jakie powinni się zdecydować” – radzi Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl.

 

 

 

Fred Potter, założyciel Netatmo, zauważa że konsumenci oczekują konkretnych korzyści od rozwiązań inteligentnego domu – łatwej instalacji oraz intuicyjnej obsługi poszczególnych urządzeń. Ocenia, że rosnąca znajomość technologii oraz takie trendy jak np. wprowadzanie obsługi asystentów głosowych, spowodują wzrost popularności systemów smart home w krajach europejskich, w tym w Polsce.

 

Ważniejsze bezpieczeństwo niż wygoda

Polscy zwolennicy rozwiązań inteligentnego domu w 2019 roku najczęściej instalowali inteligentne alarmy (13 proc. wskazań) oraz sterowanie ogrzewaniem (11 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się czujniki (CO, dymu, ruchu), systemy oświetlenia i kamery monitoringu. Widać zatem, że największą popularnością cieszą się urządzenia podnoszące bezpieczeństwo domu, które chronią zarówno przed włamaniem jak i np. zatruciem bądź pożarem.

Rozwiązania wpływające na podniesienie komfortu oraz dostarczenie rozrywki (jak np. klimatyzatory, systemy audio i zraszacze ogrodowe) znalazły się na dalszych miejscach w zestawieniu.

 

 

 

Apple najpopularniejsze

Znaczna część spośród osób korzystających na co dzień z urządzeń smart home w swoich domach nie jest do końca świadoma, jakiego konkretnie systemu używa. Badania pokazują, że mimo iż rozwiązania inteligentnego domu z roku na rok zyskują coraz więcej zwolenników, to wcale nie stajemy się coraz bardziej świadomi w kwestii systemów, jakich używamy.

Wśród pozostałych użytkowników największa część (30 proc.) korzystała z pojedynczych, niescentralizowanych urządzeń. Ci, który decydowali się na konkretny system, w 2019 r. najczęściej wybierali Apple HomeKit (25 proc. odpowiedzi), który w 2018 r. zajmował dopiero piąte miejsce pod względem popularności. Na kolejnym miejscu w ubiegłym roku znalazły się Google Home (15 proc.) i Samsung SmartThings (9 proc.). Na system Fibaro wskazało 8 proc. ankietowanych.
 

Dane przedstawione w „Raporcie o budowie domów w Polsce” pochodzą z analizy 660 zapytań ofertowych złożonych w 2019 r. w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów.