Choć obecnie według CompTIA wiele firm nie ma polityki BYOD, analitycy Gartnera przewidują, że do 2017 r. połowa pracodawców będzie wymagała korzystania z prywatnych urządzeń IT do celów zawodowych. Skąd ta różnica w ocenie? Powodów może być kilka. BYOD (używanie do pracy prywatnego sprzętu) przynosi firmom korzyści, jak choćby oszczędności przy zakupie urządzeń, ale rodzi szereg problemów, związanych m.in. z bezpieczeństwem informacji i ochroną danych, zarówno pracodawcy, jak i pracownika. – To ogromne wyzwania dla działów IT, które muszą wspierać użytkowników pracujących na bardzo różnorodnym sprzęcie – tłumaczy Jarosław Jaksa, regionalny menedżer IT na region EMEA w Infosys.

Według badań CompTIA rozwiązań BYOD nie wdraża od 39 do 51 proc. firm, w zależności od ich wielkości. Najczęściej wymienianym problemem jest zapewnienie bezpieczeństwa. BYOD wymaga sprecyzowania zasad wykorzystywania prywatnego sprzętu w firmie, ustalenia metod, które zapobiegną ewentualnej utracie danych oraz określenia, co należy robić, gdy z firmy odchodzi pracownik ze służbowymi danymi w prywatnym komputerze. Problemem jest także brak efektywnych rozwiązań do zarządzania urządzeniami mobilnymi, które umożliwiają korzystanie do pracy z prywatnego smartfona. – Niektóre z tego typu rozwiązań przyczyniają się do szybszego rozładowania się telefonów z Androidem, inne  utrudniają otwieranie plików PDF czy też prowadzenie korespondencji mailowej. Gdy czas pracownika jest na wagę złota, takie niedogodności są niedopuszczalne – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający w Luxoft Poland.

Jak pokazuje raport „Mobile Device Management Market by Solutions” trendy związane z BYOD oraz spora nisza w obszarze rozwiązań wspierających służbową pracę na prywatnych urządzeniach stanowią impuls do rozwoju rynku MDM. Według prognoz, w ciągu pięciu 5 lat segment ten ma osiągnąć wartość prawie 4 mld dol. Można więc sądzić, że BYOD będzie stałym elementem funkcjonowania także mniejszych firm.  – Strategia związana z BYOD wymaga indywidualnego podejścia dopasowanego do specyfiki firmy, jej rozmiaru oraz skali prowadzonego biznesu. Kluczowym czynnikiem jest współpraca pomiędzy zespołem IT i pracownikami. Na tej bazie powinny powstać reguły związane z wdrożeniem i stosowaniem BYOD w codziennej pracy – uważa Leszek Bareja, product manager, Xerox Polska.