Co z tym BYOD? Ponad połowa firm bez wdrożeń
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez CompTIA's, do 51 proc. firm nie wdraża rozwiązań związanych z BYOD (Bring Your Own Device). Problemem jest głównie bezpieczeństwo. W związku z BYOD będzie rósł popyt na usługi zarządzania urządzeniami mobilnymi.
Choć obecnie według CompTIA wiele firm nie ma polityki BYOD, analitycy Gartnera przewidują, że do 2017 r. połowa pracodawców będzie wymagała korzystania z prywatnych urządzeń IT do celów zawodowych. Skąd ta różnica w ocenie? Powodów może być kilka. BYOD (używanie do pracy prywatnego sprzętu) przynosi firmom korzyści, jak choćby oszczędności przy zakupie urządzeń, ale rodzi szereg problemów, związanych m.in. z bezpieczeństwem informacji i ochroną danych, zarówno pracodawcy, jak i pracownika. – To ogromne wyzwania dla działów IT, które muszą wspierać użytkowników pracujących na bardzo różnorodnym sprzęcie – tłumaczy Jarosław Jaksa, regionalny menedżer IT na region EMEA w Infosys.
Według badań CompTIA rozwiązań BYOD nie wdraża od 39 do 51 proc. firm, w zależności od ich wielkości. Najczęściej wymienianym problemem jest zapewnienie bezpieczeństwa. BYOD wymaga sprecyzowania zasad wykorzystywania prywatnego sprzętu w firmie, ustalenia metod, które zapobiegną ewentualnej utracie danych oraz określenia, co należy robić, gdy z firmy odchodzi pracownik ze służbowymi danymi w prywatnym komputerze. Problemem jest także brak efektywnych rozwiązań do zarządzania urządzeniami mobilnymi, które umożliwiają korzystanie do pracy z prywatnego smartfona. – Niektóre z tego typu rozwiązań przyczyniają się do szybszego rozładowania się telefonów z Androidem, inne utrudniają otwieranie plików PDF czy też prowadzenie korespondencji mailowej. Gdy czas pracownika jest na wagę złota, takie niedogodności są niedopuszczalne – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający w Luxoft Poland.
Jak pokazuje raport „Mobile Device Management Market by Solutions” trendy związane z BYOD oraz spora nisza w obszarze rozwiązań wspierających służbową pracę na prywatnych urządzeniach stanowią impuls do rozwoju rynku MDM. Według prognoz, w ciągu pięciu 5 lat segment ten ma osiągnąć wartość prawie 4 mld dol. Można więc sądzić, że BYOD będzie stałym elementem funkcjonowania także mniejszych firm. – Strategia związana z BYOD wymaga indywidualnego podejścia dopasowanego do specyfiki firmy, jej rozmiaru oraz skali prowadzonego biznesu. Kluczowym czynnikiem jest współpraca pomiędzy zespołem IT i pracownikami. Na tej bazie powinny powstać reguły związane z wdrożeniem i stosowaniem BYOD w codziennej pracy – uważa Leszek Bareja, product manager, Xerox Polska.
Podobne aktualności
Warunki prowadzenia biznesu w Polsce
Tylko 2 proc. ankietowanych przedstawicieli firm w Indeksie Lewiatana uważa, że się poprawiły.
Jakiego Internetu chcą użytkownicy?
Wnioski z Cisco Broadband Survey 2023 dotyczą również Polaków.