Co trzecia (33 proc.) średnia i duża firma w Polsce korzysta z usług chmurowych – według badania Aruba Cloud. W porównaniu z krajami regionu – Węgry (38 proc.) i Czechy (49 proc.) – mamy trochę do nadrobienia.

„To bardzo optymistyczne dane" – komentuje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing w Aruba Cloud – "Pokazują, że powoli doganiamy Europę. Mamy nadzieję, że za średnimi i dużymi firmami ruszą także mniejsze przedsiębiorstwa, które postanowią skorzystać z cyfrowej transformacji.”

Badania wskazują, że firmy, które przeprowadziły migrację, są zadowolone z tego kroku. Polscy przedsiębiorcy pytani, za co cenią dostawców chmury, wskazali na niezawodność (34 proc.) i jakość usług (26 proc.).

Większość z ankietowanych nie ma żadnych uwag do swoich dostawców usług chmurowych. Uwagi co do ceny miało jedynie 20 proc.

 
Lokalizacja ma znaczenie

Blisko 60 proc. pytanych polskich firm twierdzi, że lokalizacja centrum danych może mieć wpływ przy wyborze dostawcy. Istotne jest, aby informacje przechowywane w chmurze znajdowały się pod europejską jurysdykcją (44 proc.).

Certyfikaty równie ważne, co cena

Kluczowe przy wyborze dostawcy chmury okazały się zarówno koszty, jak i wiarygodność. Mianowicie po 37 proc. badanych firm w Polsce wskazuje, że kieruje się zarówno odpowiednimi certyfikatami posiadanymi przez firmę oraz kosztami oferty.  

Badacze zapytali też średnie i duże firmy o to, co ich zdaniem może zniechęcać inne przedsiębiorstwa do korzystania z cloud computingu. Największa grupa wskazała na bezpieczeństwo (41 proc.). Numerem 2 są koszty (23 proc.).

Lokalna infrastruktura nie jest problemem

Zaskakująco niewielką przeszkodą okazało się przywiązanie do rozwiązań lokalnych (3 proc. wskazań). Może to skłaniać do wniosku, że transformacja cyfrowa nie będzie opóźniana przez dług technologiczny i dotychczasowe inwestycje w infrastrukturę.

Nadal jednak wielu przedsiębiorców nie jest przekonanych co do tego ruchu. Dla decydentów IT w polskich firmach główną przeszkodą były wewnętrzne procedury, które zabraniają przenoszenia danych do zewnętrznych data center (34 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się zarówno brak zaufania do tego typu instytucji, jak i zapotrzebowania na takie usługi (odpowiednio 27 i 24 proc.).

Obawa o nieautoryzowany dostęp do danych

Badacze zapytali także o zagrożenia cyberbezpieczeństwa, które spędzają sen z powiek regionalnym przedsiębiorcom. Polskie firmy najbardziej obawiają się, że ich dane dostaną się w niepowołane ręce (42 proc.). Złośliwe oprogramowanie to problem dla 36 proc.

Zapytani o główne sposoby ochrony przed cyfrowymi zagrożeniami badani wskazywali najczęściej na oprogramowanie antywirusowe (53 proc.). Kolejne stosowane środki to zabezpieczenia sieciowe (25 proc.), szkolenie pracowników (24 proc.) i regularne aktualizacje.

„Rosnąca świadomość dotycząca cyberbezpieczeństwa to bardzo pozytywne zjawisko. Oczekujemy, że w najbliższych latach przełoży się to na wdrożenie jeszcze skuteczniejszych sposobów zabezpieczenia danych, jak np. backup w chmurze czy usługa Disaster Recovery as a Service” – mówi Marcin Zmaczyński.

 

Badanie zostało przeprowadzone w styczniu i lutym br. przez ARC Rynek i Opinia na próbie 654 średnich (ponad 50 pracowników) i dużych firm (powyżej 250 pracowników), mających siedzibę w Polsce, Czechach lub Węgrzech. Ankietowano osoby odpowiedzialne za infrastrukturę IT.