Na rynku polskim Comarch wypracował w 2019 r. 789 mln zł przychodów ze sprzedaży klientom zewnętrznym wobec 764,9 mln zł w 2018 r. (+3,1 proc. r/r, czyli o 25 mln zł).

Znacznie zwiększył się zysk netto Comarchu w kraju – do 62,2 mln zł wobec 43,1 mln zł w 2018 r., co oznacza poprawę o niemal 45 proc. Zysk krakowskiej grupy na krajowym podwórku był najwyższy spośród pozostałych regionów geograficznych i zapewnił ponad połowę globalnego zysku korporacji (116,22 mln zł).

ERP-y mają większe wzięcie

W Polsce spółka odnotowała znaczący wzrost sprzedaży rozwiązań ERP i produktów pochodnych. Najbardziej zwiększyły się przychody Comarchu w MŚP, które miały największy udział w obrotach w krajowym segmencie (190,5 mln zł).

Wyraźnie poszedł w górę także popyt w przemyśle i utilities (92,1 mln zł), oraz w handlu i usługach (69,4 mln zł). O jedną trzecią wobec 2018 r. stopniały natomiast wpływy Comarchu z sektora publicznego, który rok temu był numerem 1 pod względem sprzedaży. Nadal jednak sporo waży w polskim bilansie Comarchu (121,8 mln zł).

 

Wyniki grupy Comarch na rynku polskim w 2019 r. i 2018 r. (w tys. zł)

  2019 2018
Przychody segmentu–sprzedaż klientom zewnętrznym 789 005 764 943
w tym:    
Przychody ze sprzedaży 781 275 773 996
na rzecz klientów z sektora:    
Telekomunikacja, Media, IT 146 127 124 558
Finanse i Bankowość 146 227 151 416
Handel i Usługi  69 422 58 934
Przemysł i Utilities  92 125 76 798
Sektor Publiczny  121 856 181 131
Małe i Średnie Przedsiębiorstwa  190 475 160 874
Medycyna  14 114 15 646
Pozostali klienci  929 4 639
Wynik netto 62 242 43 088

Źródło: Comarch, skonsolidowane sprawozdanie finansowe

 

 

Globalny zysk wzrósł o ponad 80 mln zł

Globalnie w 2019 r. przychody ze sprzedaży Comarchu osiągnęły 1,43 mld zł i były wyższe o 68 mln zł niż rok temu. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej osiągnął wartość 116 mln zł, więcej o 83,7 mln zł niż w 2018 r. Wynik operacyjny wyniósł 154,5 mln zł, czyli o blisko 70 mln złwięcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł o 86 mln zł i osiągnął poziom 239 mln zł.

Wzrost przychodów Comarchu wynika głównie z rozwoju zagranicznej działalności. Globalnie największą część przychodów w 2019 r. stanowiła sprzedaż do firm z branży telekomunikacyjnej. Jej wartość wyniosła 334 mln zł. Numerem 2 były handel i usługi.  

Łączna sprzedaż zagraniczna całej grupy wzrosła o 102 mln zł i wyniosła 839,7 mln zł, co stanowi 58,4 proc. całości biznesu.

Przychody w IV kw. 2019 r. osiągnęły poziom 416,9 mln zł, a wynik netto – 45,5 mln zł.

„Comarch stale rozbudowuje struktury oraz sieć sprzedaży w Polsce i za granicą, mocno inwestuje w rozwój nowych oraz istniejących produktów, a także w prace R&D” – komentuje Konrad Tarański, wiceprezes  i dyrektor finansowy Comarchu.

Twierdzi, że rozbudowane portfolio i szeroka oferta gwarantują stabilną pozycję grupy w Polsce i za granicą, odporną na zmienną sytuację makroekonomiczną.

Więcej specjalistów na pokładzie

W 2019 roku wielkość zatrudnienia w grupie zwiększyła się o 5 proc., głównie w wyniku przeprowadzenia w III kw. programu letnich staży studenckich. Na koniec grudnia 2019 r. grupa Comarch zatrudniała 6 348 osób, czyli o 308 osób więcej niż na koniec 2018 r.

W 2020 r. planowany jest podobny wzrost jak w ubiegłym roku. Comarch zamierza utworzyć 300 miejsc pracy i rekrutować nowych pracowników do oddziałów w Polsce i za granicą.