Przedsiębiorstwa dojrzałe cyfrowo, czyli zaawansowane w procesie digitalizacji, ponad dwukrotnie częściej współpracują przy wprowadzaniu innowacji z zewnętrznymi organizacjami, niż te najmniej pod tym względem rozwinięte (odpowiednio 80 i 33 proc.) – według badania Deloitte.

Według deklaracji prawie 80 proc. respondentów we wszystkich grupach dojrzałości cyfrowej (Deloitte wyróżnia 3 takie stopnie, w zależności od zaawansowania cyfrowej transformacji), uważa partnerstwa za kluczowe dla ich wysiłków innowacyjnych. Jednak, jak widać, są spore różnice w dążeniu przedsiębiorstw do współpracy z zewnętrznymi partnerami, w zależności od postępów transformacji.

Co istotne, firmy na wysokim poziomie cyfryzacji mają inne podejście do partnerstw niż pozostałe. Współpracują z podmiotami z zewnątrz na różnych etapach wdrożeń. Należą do grup kooperujących firm w celu osiągnięcia wspólnego celu.

Niezbędne partnerstwa

Według 76 proc. liderów firm z Europy kluczowe znaczenie dla innowacji cyfrowych mają zewnętrzne partnerstwa, jednak blisko 2/3 z nich (63 proc.) uważa, że ich przedsiębiorstwa angażują się we współpracę z innymi organizacjami ze względu na dostęp do nowych źródeł danych, a nie z uwagi na ułatwianie wdrożeń.

Zdecydowana większość (83 proc.) firm dojrzałych cyfrowo tworzy w swoich strukturach zespoły interdyscyplinarne w celu rozwoju innowacji. Taką strategię ma 71 proc. firm, które są w trakcie digitalizacji i 55 proc. na jej wczesnym etapie.

W grupie zaawansowanych firm zespoły interdyscyplinarne mają największą autonomię, a ich praca jest lepiej wspierana przez kierownictwo wyższego szczebla niż w firmach mniej rozwiniętych cyfrowo.

 

Więcej inwestują

Różnice widać także w skłonności do inwestycji. Aż 74 proc. dyrektorów i menedżerów z firm dojrzałych cyfrowo deklaruje, że ich organizacje przeznaczają na innowacje wystarczające środki, podobnego zdania jest jedynie 39 proc. dyrektorów z firm rozwijających się i tylko 15 proc. liderów z firm na początkowym etapie transformacji.

Ważne jest także to, że przedsiębiorstwa dojrzałe cyfrowo wydają środki na bardziej zaawansowane innowacje niż inne firmy. Dają również swoim pracownikom czas sprawdzenie nowości i ocenę, co będzie dla nich najlepsze.

Jedynie 10 proc. menedżerów z firm na wczesnym etapie transformacji cyfrowej uważa, że w innowacjach tkwi siła ich organizacji. Co ciekawe takiego zdania jest 36 proc. liderów z przedsiębiorstw rozwijających się cyfrowo i aż 81 proc. respondentów z przedsiębiorstw na zaawansowanym etapie transformacji. To jeden z kluczowych wniosków z badania Deloitte.

"Te firmy zrozumiały, że ciągłe doskonalenie jest konieczne, by pozostać w czołówce" – podsumowuje Jan Michalski, partner, lider Deloitte Digital CE.