Cyfrowa transformacja sprzyja inwestycjom
Firmy zaawansowane w procesie cyfryzacji więcej inwestują, wybierają bardziej zaawansowane rozwiązania, chętniej współpracują z partnerami - wynika z badania Deloitte.
Przedsiębiorstwa dojrzałe cyfrowo, czyli zaawansowane w procesie digitalizacji, ponad dwukrotnie częściej współpracują przy wprowadzaniu innowacji z zewnętrznymi organizacjami, niż te najmniej pod tym względem rozwinięte (odpowiednio 80 i 33 proc.) – według badania Deloitte.
Według deklaracji prawie 80 proc. respondentów we wszystkich grupach dojrzałości cyfrowej (Deloitte wyróżnia 3 takie stopnie, w zależności od zaawansowania cyfrowej transformacji), uważa partnerstwa za kluczowe dla ich wysiłków innowacyjnych. Jednak, jak widać, są spore różnice w dążeniu przedsiębiorstw do współpracy z zewnętrznymi partnerami, w zależności od postępów transformacji.
Co istotne, firmy na wysokim poziomie cyfryzacji mają inne podejście do partnerstw niż pozostałe. Współpracują z podmiotami z zewnątrz na różnych etapach wdrożeń. Należą do grup kooperujących firm w celu osiągnięcia wspólnego celu.
Niezbędne partnerstwa
Według 76 proc. liderów firm z Europy kluczowe znaczenie dla innowacji cyfrowych mają zewnętrzne partnerstwa, jednak blisko 2/3 z nich (63 proc.) uważa, że ich przedsiębiorstwa angażują się we współpracę z innymi organizacjami ze względu na dostęp do nowych źródeł danych, a nie z uwagi na ułatwianie wdrożeń.
Zdecydowana większość (83 proc.) firm dojrzałych cyfrowo tworzy w swoich strukturach zespoły interdyscyplinarne w celu rozwoju innowacji. Taką strategię ma 71 proc. firm, które są w trakcie digitalizacji i 55 proc. na jej wczesnym etapie.
W grupie zaawansowanych firm zespoły interdyscyplinarne mają największą autonomię, a ich praca jest lepiej wspierana przez kierownictwo wyższego szczebla niż w firmach mniej rozwiniętych cyfrowo.
Więcej inwestują
Różnice widać także w skłonności do inwestycji. Aż 74 proc. dyrektorów i menedżerów z firm dojrzałych cyfrowo deklaruje, że ich organizacje przeznaczają na innowacje wystarczające środki, podobnego zdania jest jedynie 39 proc. dyrektorów z firm rozwijających się i tylko 15 proc. liderów z firm na początkowym etapie transformacji.
Ważne jest także to, że przedsiębiorstwa dojrzałe cyfrowo wydają środki na bardziej zaawansowane innowacje niż inne firmy. Dają również swoim pracownikom czas sprawdzenie nowości i ocenę, co będzie dla nich najlepsze.
Jedynie 10 proc. menedżerów z firm na wczesnym etapie transformacji cyfrowej uważa, że w innowacjach tkwi siła ich organizacji. Co ciekawe takiego zdania jest 36 proc. liderów z przedsiębiorstw rozwijających się cyfrowo i aż 81 proc. respondentów z przedsiębiorstw na zaawansowanym etapie transformacji. To jeden z kluczowych wniosków z badania Deloitte.
"Te firmy zrozumiały, że ciągłe doskonalenie jest konieczne, by pozostać w czołówce" – podsumowuje Jan Michalski, partner, lider Deloitte Digital CE.
Podobne aktualności
Szefowie IT mają problem z długiem technologicznym
Wydają 10 - 20 proc. budżetów IT na problemy z przestarzałymi systemami, mimo to koszty długu są horrendalne.
Deweloperzy IT będą rozchwytywani przez następną dekadę
Liczba ofert pracy dla twórców oprogramowania wzrośnie o 25 proc. w ciągu 10 lat.
62 proc. szefów jest podeskcytowana AI
Zdecydowana większość liderów uważa, że generatywna AI zmieni sposób działania ich firmy w perspektywie 3 lat.