Według PayPal 73 proc. dorosłych Polaków zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupy online, z czego 29 proc. w kraju i za granicą. 

Elektronika użytkowa należy do najczęściej zamawianych produktów – w ciągu minionego roku kupiło ją poza Polską 38 proc. pytanych. Więcej sięga tylko po odzież i obuwie (49 proc.). Także w 2014 r. elektronika była wśród 4 najpopularniejszych kategorii. 

Polscy konsumenci najczęściej robią zakupy w brytyjskich e-sklepach (tak deklarowało 13 proc. kupujących online), a także w USA (12 proc.) i Chinach (10 proc.). Zwraca uwagę rosnąca popularność tego ostatniego kraju (w ub.r. – 6 proc.).

Internauci pytani, dlaczego zamawiają towar bezpośrednio w Chinach, odpowiedzieli w zdecydowanej większości (85 proc.): ceny są lepsze. Inne istotne motywy to dostępność towaru, którego nie ma w kraju (62 proc.), odkrywanie nowych i interesujących produktów (58 proc.) oraz większy wybór (57 proc.).

Z kolei w Wielkiej Brytanii Polacy szukają głównie rzeczy niedostępnych w kraju (65 proc.) oraz nowych i interesujących produktów (55 proc.). Lepsze ceny także są ważne (54 proc.). Najistotniejszym powodem zamówień złożonych w amerykańskich e-sklepach jest odkrywanie nowych i interesujących produktów (56 proc.). 

Co generalnie przyciąga klientów do zagranicznych sklepów? Najbardziej – dostępność dóbr, trudnych do znalezienia lokalnie (44 proc.) i obsługa klienta w rodzimym języku (43 proc.). Kusi także darmowa przesyłka (43 proc.) oraz możliwość odesłania towaru gratis do sklepu, gdy klient zrezygnuje z zakupu (34 proc). 

Opłata za dostawę to jeden z najważniejszych czynników decydujących o zakupie – 35 proc. kupujących online, którzy porzucili koszyk w ramach zagranicznych zakupów, zrobiło tak ponieważ koszty przesyłki były za wysokie.

Wysokie koszty dostawy według badania najbardziej zniechęcają konsumentów do kupowania na zagranicznych stronach, zarówno tych klientów, co już robili takie zamówienia (49 proc.), jak i tych, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali (56 proc.).