Wśród ankietowanych klientów firmy – 65 proc. – przyznało, że w chwili utraty danych miało kopię bezpieczeństwa, ale nie zadziałała ona prawidłowo. Powodem tego najczęściej był brak systematyczności w wykonywaniu backupów oraz błędy ze strony użytkowników.

W trakcie ostatniego roku liczba użytkowników, których kopie bezpieczeństwa okazały się nieskuteczne w momencie utraty danych, wzrosła na świecie o 5 proc. – w  2013 r. taka sytuacja spotkała 60 proc. badanych. Uczestnicy tegorocznego badania w celu wykonania kopii bezpieczeństwa najczęściej sięgali po: zewnętrzny dysk twardy (59 proc.), chmurę (15 proc.) oraz archiwa taśmowe (10 proc.). Ponad połowa z nich (55 proc.) zadeklarowała, że codziennie wykonywała kopie bezpieczeństwa, nie uchroniło ich to jednak przed utratą danych.

Utrata informacji dotyczyła zarówno danych biznesowych, jak i prywatnych. Firmowe informacje utraciło 64 proc. badanych, podczas gdy w 2013 roku odsetek ten wynosił 67 proc. Utrata prywatnych danych dotknęła 36 proc. uczestników badania (w 2013 r. – 33 proc.). Spośród 35 proc. ankietowanych, którzy nie mieli kopii bezpieczeństwa w chwili utraty danych, ponad połowa zadeklarowała, że sięgną po rozwiązania backupowe. Ci z badanych, którzy mimo utraty danych nie mają zamiaru wykonywać kopii bezpieczeństwa, przyznawali, że powstrzymuje ich przede wszystkim kwestia czasu, jaki trzeba na to poświęcić (na taki powód w 2014 r. wskazywało 49 proc. badanych, a w 2013 r. – 55 proc.). Drugie w kolejności były koszty rozwiązań backupowych (wymieniło je 27 proc. badanych).

Zdaniem ekspertów Kroll Ontracka niezależnie od metody czy regularności backupu, jego skuteczność mogą zniweczyć niedopatrzenia, takie jak:

– okazjonalne wykonywanie kopii zapasowych, brak zautomatyzowania procesu
– niepoprawna konfiguracja systemu tworzenia backupu (nie zostaje on przeprowadzony, gdy komputer jest wyłączony w czasie zaplanowanego procesu)
– błędy oprogramowania
– brak miejsca na zapisanie kopii bezpieczeństwa
– nieuwzględnienie w planie backupu wszystkich urządzeń tego wymagających
– utrata pliku przed zaplanowanym utworzeniem kopii bezpieczeństwa.

Badanie przeprowadzono wśród 642 klientów Kroll Ontracka w Ameryce Północnej, Europie i Azji.