Dramatyczny spadek sprzedaży monitorów LFD
W Polsce i Europie wirus sparaliżował rynek dużych wyświetlaczy. Jednak zdaniem analityków Digital Signage może pełnić nowe funkcje w "nowej normalności".
Sprzedaż monitorów wielkoformatowych (LFD) na polskim rynku zaliczyła potężny zjazd w czasie lockdownu – o blisko 40 proc. wobec ub.r. Są to dane Contextu za pierwsze 5 tygodni II kw. br. (czyli za kwiecień).
Także w Europie po dwucyfrowych wzrostach sprzedaży z 2019 r. nie zostało śladu. W I kw. 2020 r. spadek wyniósł -1 proc. rok do roku. Wynikało to nie tylko z rozprzestrzeniania się Covid-19, ale też z zamykania fabryk w Azji na początku pandemii.
Interaktywne skapitulowały najpóźniej
W I kw. br. najlepiej radziły sobie modele interaktywne, używane do współpracy w biurach oraz w edukacji (+14 proc.). Dobra passa skończyła się jednak na początku II kw. br.
Jak pomyślny był miniony rok, pokazują np. dane z lipca 2019 r. – sprzedaż interaktywnych LFD wzrosła na polskim rynku o 211 proc. rok do roku – według Contextu.
Główne rynki w zapaści
Blokady w całej Europie po wybuchu pandemii doprowadziły jednak do potężnego spadku zapotrzebowania na LFD w br., zwłaszcza na urządzenia wykorzystywane w przestrzeni publicznej.
Z powodu wirusa duże problemy ma transport, hotele i retail, czyli rynki zaliczane do najważniejszych dla LFD.
Ponadto mniej pracowników dojeżdżających do pracy oznacza mniej odbiorców przekazów na ekranach umieszczonych w środkach komunikacji.
Pod znakiem zapytania stoi przyszłość ekranów dotykowych we wspólnych przestrzeniach. Wygoda może przegrać tutaj z obawą o higienę. Zdaniem Contextu ciekawe będzie monitorowanie, jak producenci dostosowują się i tworzą alternatywy dla paneli dotykowych.
Sprzedaż monitorów wielkoformatowych do Digital Signage w kwietniu br. zmniejszyła się w Europie o 46 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. Spadło zapotrzebowanie na panele przeznaczone do wnętrz. Obecnie potrzebne są monitory biurkoweh, a nie ekrany w salach konferencyjnych, ponieważ pracownicy i uczniowie siedzą w domach – zauważają analitycy.
Nowa rola Digital Signage?
Pomimo trudnego rynku, istnieją możliwości dla branży LFD w nowej normalności – zdaniem analityka. Mianowicie Digital Signage może pomóc w zachowaniu dystansu społecznego w przestrzeni publicznej, dzięki możliwości przekazywania jasnych komunikatów w tym samym czasie, co inne wyświetlane treści. Nawet w razie zamknięcia sklepów ekrany stojące na zewnątrz mogą np. przydać się do wsparcia sprzedaży online. Inny przykład to pokazywanie ćwiczeń. Jeżeli Digital Signage odnajdzie się w funkcjach wspierających ludzi w ich codziennej aktywności, przy zachowaniu bezpiecznego dystansu, rynek ten ma duże szanse na powrót do koniunktury – zdaniem analityków.
Sprzedaż monitorów LFD w pierwszych 5 tygodniach II kw. 2020 r. (zmiana r/r w ujęciu ilościowym)
Kraj | Różnica wobec ub.r. |
Niemcy | -38,50% |
Wielka Brytania | -67,10% |
Włochy | -40,40% |
Szwecja | -29,40% |
Szwajcaria | -1,20% |
Holandia | -39,60% |
Francja | -77,10% |
Norwegia | -40,90% |
Hiszpania | -51,20% |
Finlandia | -27,80% |
Belgia | -34,30% |
Polska | -39,20% |
Dania | -42,30% |
Austria | -35,80% |
Portugalia | -6,90% |
Irlandia | -88,90% |
Źródło: Context
Podobne aktualności
Mali i średni resellerzy będą napędzać sprzedaż cyberbezpieczeństwa w 2024 r.
Pod koniec roku odnotowano silny wzrost w dystrybucji na dużych rynkach w Europie.
Sprzedaż w dystrybucji IT w Europie wzrośnie w 2024 roku
Pomoże zmiana władzy w Polsce. Dwie kategorie produktów mogą być liderami wzrostu - wynika z prognozy.
Top 3 inwestycji resellerów w nadchodzącym roku
Resellerzy detronizują chmurę. Cyberbezpieczeństwo stało się numerem 1.