W kwietniu i maju br. przychody ze sprzedaży monitorów wielkoformatowych (LFD) wzrosły na polskim rynku o 78,1 proc. wobec analogicznego okresu ub.r. – ustalił Context. W II kw. br. kontynuowane są więc wzrosty z początku roku. W I kw. br. obroty na dotykowych LFD zwiększyły się o 93 proc. rok do roku.

Trend wzrostowy w Polsce jest znacznie silniejszy niż w Europie Zachodniej, gdzie w kwietniu i maju br. sprzedaż LFD w ujęciu wartościowym była wyższa o blisko 20 proc. niż rok wcześniej (ilościowo: +12 proc.). Poprawa jest związana głównie z rosnącym popytem na panele o wysokiej rozdzielczości i jasności. Sprzedaż modeli UHD prawie potroiła się, spadło natomiast zapotrzebowanie na monitory Full HD, choć nadal mają one największy udział w rynku LFD.
 
Dostępność urządzeń UHD zwiększa się dzięki topniejącym cenom. Np. średnia stawka za monitor 65-calowy w II kw. br. spadła poniżej 1,6 tys. euro (ok. 6,8 tys. zł) i była niższa o 33 proc. wobec ub.r.
Do niedawna w sprzedaży dystrybucyjnej dominowały LFD o jasności mniejszej niż 500 nitów, ale są one coraz rzadziej zamawiane (-10 proc. r/r w II kw. br.), natomiast klienci znacznie częściej decydują się na jasność 500-1000 nitów (+60 proc.) oraz ponad 1000 nitów (+30 proc.). Spodziewany jest także wzrost zainteresowania ekranami ultra-wide.

 

Przychody ze sprzedaży monitorów wielkoformatowych w wybranych krajach

Kraj Wzrost rok do roku w II kw. 2018 r. (kwiecień i maj)
Wielka Brytania 20,60%
Niemcy 14,10%
Francja 21,00%
Włochy 25,60%
Hiszpania 36,20%
Holandia 42,10%
Belgia 17,90%
Polska 78,10%

Źródło: Context