Sprzedaż dużych monitorów w polskiej dystrybucji wzrosła o 157 proc. – ustalił Context. Dane obejmują kwiecień i maj br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Statystyka dotyczy urządzeń o przekątnej 30 cali lub więcej.

W całej Europie widać boom na duże panele – na zachodzie kontynentu odnotowano sprzedaż większą o 57 proc. Tymczasem zakupy wszystkich monitorów w zachodnioeuropejskiej dystrybucji były wyższe o 9 proc. r/r, głównie dzięki modelom konsumenckim (+12 proc.), choć kupowały je także firmy. Wartość sprzedaży okazała się natomiast wyższa o 12 proc. r/r, ze względu na wyższy udział dużych ekranów oraz monitorów z segmentu premium.

Jak ustalił Context, średnia cena sprzedaży dużych monitorów w dystrybucji przekracza 350 euro (ok. 1,5 tys. zł). Stawki za modele konsumenckie nadal spadają, ale dla wersji biznesowych rosną od III kw. 2018 r., osiągając 550 euro (ok. 2,3 tys. zł) na początku II kw. 2019 r.

Trend rosnącego popytu na większe panele jest najbardziej zauważalny dla takich dostawców, jak Dell i LG, którzy ostatnio odnotowali wzrost sprzedaży droższych 34-calowych i 49-calowych urządzeń. Kosztują one przeciętnie 450 euro (ok. 1,9 tys. zł) i 900 euro (ok. 3,8 tys. zł). Inni producenci, jak Samsung, Philips i HP, sygnalizują większe zapotrzebowanie na duże monitory biznesowe.

MŚP kupują konsumenckie monitory

Z kolei konsumenci preferują panele w rozmiarze 31,5 cala. Ich sprzedaż rośnie ze względu na stosunkowo przystępną cenę (240 euro, tj. ok. 1 tys. zł). Dystrybutorzy na zachodzie Europy widzą natomiast rosnące zainteresowanie modelami konsumenckimi w rozmiarze 43 cali, a nawet 49 cali, szczególnie retailu oraz w dostawach dla MŚP, bo wersje dla użytkowników domowych są tańsze niż ich odpowiedniki biznesowe.

Dominika Koncewicz, analityk Contextu, przewiduje, że sprzedaż większych monitorów będzie rosła w nadchodzących kwartałach, głównie ze względu na trend umieszczania większych ekranów w pomieszczeniach oraz potrzeby graczy i profesjonalistów. Znaczenie ma także poszerzanie asortymentu takich urządzeń. Np. Apple po raz pierwszy od 3 lat wprowadził do oferty własny monitor 32-calowy, co pokazuje, że w tym segmencie producenci liczą na przychody.