Globalne dostawy komputerów stacjonarnych, notebooków i monitorów dla graczy osiągnęły 10,4 mln sztuk w II kw. 2019 r. – według IDC. Poprawa jest wyraźna w porównaniu ze słabym ub.r. Ponadto branży pomogła poprawa zaopatrzenia w procesory Intela i nowe generacje kart graficznych.

Notebooki były 12,7 proc. na plusie, m.in. dzięki wejściu na rynek modeli z kartami graficznymi, które pozwalają na korzystanie z funkcji ray tracing (poprawiającej jakość grafiki w grach).

Desktopy zyskały 3,3 proc. po spadkach w ub.r., do czego przyczyniła się większa dostępność procesorów oraz spadek cen kart graficznych wskutek ograniczania zapasów przez dostawców. Istotną rolę w zwiększeniu zamówień sprzętu odegrały również obawy przed podwyżkami cen PC wskutek amerykańskich ceł na elektronikę importowaną z Chin (według nowego terminaża cła na komputery mają wejść w życie 15 grudnia br.).

Dla porównania na całym rynku przenośnych i stacjonarnych PC w II kw. br. wzrost wyniósł 4,7 proc. w II kw. br.

Na wysokim poziomie utrzymuje się popyt na monitory gamingowe. W II kw. br. odnotowano rekord sprzedaży w ujęciu ilościowym.

 

Laptopy kontra desktopy

Zdaniem analityka mimo dobrej sprzedaży w II kw. br. spadek sprzedaży desktopów na rynkach wschodzących niepokoi producentów i sygnalizuje rosnącą tendencję do przechodzenia na bardziej mobilne urządzenia. W jego ocenie notebooki dla graczy wpisują się w ten trend, ponieważ zmniejsza się różnica wydajności między stacjonarnymi i przenośnymi PC do gier.

IDC przewiduje, że sprzedaż na rynku desktopów, notebooków i monitorów wzrośnie o 9,6 proc. w całym 2019 r., do 42,8 mln szt. Oznacza to korektę prognozy w górę, jednak w długim terminie obniżono przewidywane wolumeny dostaw dla komputerów, jednocześnie zwiększając liczby dla monitorów do gier.

Wartościowo największy udział w rynku będą miały notebooki. Konkurencja coraz lżejszych i wydajniejszych laptopów gamingowych oraz rozwój gier mobilnych nie będzie sprzyjać popytowi na desktopy dla graczy. Ponadto wyzwaniem dla dostawców sprzętu spoza segmentu premium może być rozwój chmurowego gamingu – uważa IDC.

 

Prognoza dostaw urządzeń dla graczy w latach 2019 – 2023 (rynek światowy)


Kategoria produktów Dostawy w 2019 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2019 r. Dostawy w 2023 r. (mln szt.) Udział w rynku w 2023 r. Średni wzrost rok do roku w latach 2019 – 2023 
Desktopy 15,6 36,40% 16,8 30,40% 1,80%
Monitory 7,8 18,30% 11,6 21,00% 10,30%
Notebooki 19,4 45,30% 26,8 48,60% 8,40%
W sumie 42,8 100,00% 55,2 100,00% 6,50%

Źródło: IDC