Według badania 72 proc. respondentów deklaruje, że kiedykolwiek zrobiło zakupy przez Internet (dane z grudnia 2012 r.). Co ciekawe, na oszczędność kładą nacisk głównie osoby, które w ogóle nie kupują w sieci (44 proc. z nich) oraz ci, co robią zakupy internetowe rzadziej niż raz w miesiącu (38 proc.).
Z raportu wynika, że cena ważniejsza jest dla kupujących na aukcjach (43 proc. z nich). Klienci e-sklepów przywiązują do niej mniejszą wagę (35 proc.).

Dla konsumentów coraz bardziej liczy się jakość – przede wszystkim dla robiących zakupy w sieci kilka razy w tygodniu (48 proc. osób z tej grupy). Jakość biorą pod uwagę częściej kupujący w sklepach internetowych (26 proc. osób z tej grupy) niż na aukcjach (18 proc.).

Kolejnym czynnikiem ważnym dla nabywców jest oszczędność czasu. Zależy na niej zarówno klientom e-sklepów (22 proc. osób z tej grupy), jak i internautom na serwisach aukcyjnych (22 proc.). Na tę kwestię wskazują częściej osoby kupujące w sieci od jednego do kilku razy w miesiącu (24 proc. osób w tej grupie).

– Widać wyraźnie, że o klienta można walczyć nie tylko ceną, ale też jakością produktu, jego unikatowością czy ponadprzeciętną obsługą, w tym oferowaniem usług dodatkowych – komentuje prof. Grzegorz Mazurek z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

– Oszczędność pieniędzy jest najważniejsza dla osób nie kupującej w internecie – zauważa Mateusz Gordon, ekspert Gemiusa od e-handlu. – Prawdopodobnie przed zakupami w sieci powstrzymuje ich obawa przed oszustwem ze strony nieuczciwego sprzedawcy. Do tej grupy należą też konsumenci kupujący spontanicznie, częściej pod wpływem reklamy telewizyjnej niż analizy cen produktów.

E-Commerce Polska to wspólna inicjatywa największych firm działających na rynku handlu internetowego, zorganizowana w ub. roku. W komitecie założycielskim są m.in. Allegro, Agito, RTV Euro AGD, Komputronik, Neo24, Ceneo, Nokaut.