Dzięki analizie słów kluczowych (ASP) można sprawdzić, jakie słowa pomogą osiągnąć wysokie miejsca w wyszukiwarce, a także które frazy przyciągną potencjalnych klientów. Według Eactive – firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron – pierwszym krokiem jest przygotowanie listy fraz związanych z działalnością przedsiębiorstwa czy e-sklepu. Najlepiej sformułować szczegółowe zapytania dotyczące branży. Nie należy skupiać się tylko na produktach, lecz także na treściach powiązanych z serwisem. Szykując słowa kluczowe warto wczuć się w klienta i zastanowić się, co wpisałby on w wyszukiwarce, aby znaleźć firmę z naszej branży lub nasz produkt.

Zdaniem Eactive po stworzeniu listy słów kluczowych należy wybrać te, które są wartościowe, tzn. zbadać ich popularność. Frazy dzieli się na łatwe i trudne w pozycjonowaniu, czyli nie mające większej konkurencji, oraz te, które są często używane. Jak często wybrane słowa są wpisywane w wyszukiwarce i wykorzystywane do pozycjonowania przez konkurencję można sprawdzić za pomocą Planera słów kluczowych. Jest to aplikacja dostępna w systemie Google AdWords. Mając dane dotyczące średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa można przewidzieć ruch związany z jego użyciem. Planer pomoże również ustalić inne słowa kluczowe przydatne w serwisie.

 Ostatnim etapem analizy jest podział słów kluczowych na trzy grupy. Pierwszą, najważniejszą, są „kategorie”, drugą „podkategorie”, a ostatnią „frazy złożone”. Dopiero po tak przeprowadzonej analizie można przejść do następnego etapu – optymalizacji strony.