E-handel: 5 sposobów na zatrzymanie klienta
Pozyskanie nowego klienta kosztuje kilka razy więcej niż zachęcenie obecnego do ponownego zakupu - twierdzi Sociomantic Labs. Dlatego warto zadbać o to, aby nabywca nie zakończył kontaktu ze sklepem po jednej transakcji. Firma ma na to kilka pomysłów.
Według Sociomantic Labs (zajmuje się marketingiem internetowym) dobrym sposobem na zdobycie lojalności klienta jest reklama osobista, nazywana fachowo programmatic buying. Jest ona indywidualnie dopasowana do odbiorcy, w oparciu o dane dotyczące jego zachowań (np. co kupuje, za ile, czego szuka). Firma poleca resellerom następujące sposoby na zatrzymanie klienta z pomocą programmatic:
1. Programy lojalnościowe – reklama osobista pozwala zniwelować ich główną wadę, czyli dużą obniżkę marży.
2. Rabaty i promocje – rabaty można zastosować także w momencie, gdy internauta „porzuci” koszyk zakupowy. Wtedy, jako dodatkową zachętę, warto zaproponować np. obniżenie ceny produktu, który oglądał lub dołączyć do niego dodatkowe akcesoria.
3. Cross-selling, czyli sprzedaż dodatkowych produktów – reklama osobista poprawia efektywność takich działań – można dokładniej wytypować produkty i usługi, które warto zaproponować klientowi.
4. Stała komunikacja – spersonalizowany newsletter może być lepiej odbierany niż uniwersalna wiadomość. Znajdą się w nim produkty, które faktycznie interesują klienta.
5. Zaproszenie do elity – przekaz oparty na znajomości preferencji, potencjału i zachowań klientów daje im poczucie, że są traktowani w wyjątkowy sposób, co wzmacnia lojalność.
Sociomantic Labs przekonuje, że programmatic buying zwiększy szanse na utrzymanie klienta i wzrost sprzedaży bez ponoszenia wysokich kosztów. Zdaniem firmy będzie ona przewodnim trendem w reklamie w najbliższych miesiącach. Analitycy ITC prognozują, że światowe wydatki na reklamę osobistą sięgną w 2015 roku nawet 15 mld dol.
W opinii Sociomantic małe przedsiębiorstwa same poradzą sobie z grupowaniem klientów i nie muszą automatyzować tego procesu. Nabywców można podzielić ze względu na wartość zakupów, rodzaje dotychczas świadczonych usług lub sprzedawanych towarów, ich preferencje i upodobania. Trudniejsze zadanie czeka firmy, które mają do czynienia z dziesiątkami czy setkami tysięcy odbiorców. Tutaj powinna wkroczyć analityka Big Data.
Programmatic buying sprawdza się też jako narzędzie do pokazywania korzyści wynikających z niedawno zakupionego produktu. W ten sposób np. telewizje przekazują informacje na temat wykupionej właśnie usługi.
Podobne aktualności
Platformy będą raportować skarbówce o e-sprzedawcach po 1 lipca 2024 r.
Rząd przyjął projekt ustawy. KAS chce wyłowić sprzedawców unikających opodatkowania.
Co piąta firma w Polsce nie ma systemu do automatyzacji zakupów
Dla 73 proc. firm najważniejsza przy wyborze systemu zakupowego B2B jest łatwość integracji i wdrożenia.