Według Sociomantic Labs (zajmuje się marketingiem internetowym) dobrym sposobem na zdobycie lojalności klienta jest reklama osobista, nazywana fachowo programmatic buying. Jest ona indywidualnie dopasowana do odbiorcy, w oparciu o dane dotyczące jego zachowań (np. co kupuje, za ile, czego szuka). Firma poleca resellerom następujące sposoby na zatrzymanie klienta z pomocą programmatic:

 

1. Programy lojalnościowe – reklama osobista pozwala zniwelować ich główną wadę, czyli dużą obniżkę marży.  

2. Rabaty i promocje – rabaty można zastosować także w momencie, gdy internauta „porzuci” koszyk zakupowy. Wtedy, jako dodatkową zachętę, warto zaproponować np. obniżenie ceny produktu, który oglądał lub dołączyć do niego dodatkowe akcesoria.

3. Cross-selling, czyli sprzedaż dodatkowych produktów – reklama osobista poprawia efektywność takich działań – można dokładniej wytypować produkty i usługi, które warto zaproponować klientowi.

4. Stała komunikacja – spersonalizowany newsletter może być lepiej odbierany niż uniwersalna wiadomość. Znajdą się w nim produkty, które faktycznie interesują klienta.

5. Zaproszenie do elity – przekaz oparty na znajomości preferencji, potencjału i zachowań klientów daje im poczucie, że są traktowani w wyjątkowy sposób, co wzmacnia lojalność.

 

Sociomantic Labs przekonuje, że programmatic buying zwiększy szanse na utrzymanie klienta i wzrost sprzedaży bez ponoszenia wysokich kosztów. Zdaniem firmy będzie ona przewodnim trendem w reklamie w najbliższych miesiącach. Analitycy ITC prognozują, że światowe wydatki na reklamę osobistą sięgną w 2015 roku nawet 15 mld dol.

W opinii Sociomantic małe przedsiębiorstwa same poradzą sobie z grupowaniem klientów i nie muszą automatyzować tego procesu. Nabywców można podzielić ze względu na wartość zakupów, rodzaje dotychczas świadczonych usług lub sprzedawanych towarów, ich preferencje i upodobania. Trudniejsze zadanie czeka firmy, które mają do czynienia z dziesiątkami czy setkami tysięcy odbiorców. Tutaj powinna wkroczyć analityka Big Data.  

Programmatic buying sprawdza się też jako narzędzie do pokazywania korzyści wynikających z niedawno zakupionego produktu. W ten sposób np. telewizje przekazują informacje na temat wykupionej właśnie usługi.