Według danych przytaczanych przez Sociomantic Labs ponad 70 proc. e-biznesów kończy się porażką, a tylko 11 proc. nowych sklepów internetowych działa dłużej niż 5 lat. Zdaniem firmy resellerzy, aby ograniczyć ryzyko porażki, powinni skoncentrować się na pozyskaniu wartościowych leadów sprzedażowych – tj. potencjalnych klientów zainteresowanych produktem lub usługą, którzy odwiedzili sklep lub stronę internetową i pozostawili swoje dane, np. wypełniając formularz, subskrybując newsletter czy robiąc zakupy. Dzięki leadom przedsiębiorca pozyskuje bazę danych osób i firm zainteresowanych ofertą, do których może kierować dalsze akcje marketingowe. Sociomantic Labs radzi jak skutecznie pozyskiwać leady w internecie.
 
1. Stwórz unikatowy, limitowany produkt

Popyt na produkt albo usługę rośnie, gdy podaż jest ograniczona. Działa tu mechanizm psychologiczny – niedobór produktu sprawia, że klient chce go bardziej, najlepiej zaraz, uważa, że musi się spieszyć, bo wkrótce nie będzie on dostępny. Skuteczną metodą pozyskania leadów sprzedażowych jest więc prezentowanie limitowanej czasowo oferty, np. promocja trwająca przez 24 czy 48 godz. Limitowanie ma również inny pozytywny aspekt – skłania klientów, by nie odkładali zakupów.

2. Dostosuj ofertę do procesu zakupu

Nie każdy klient wchodzący na stronę sklepu chce coś kupić. Może szukać tylko informacji o produkcie, bo nie jest pewien, że go potrzebuje. Takiemu klientowi warto pokazać podobne produkty z danej kategorii. Inny internauta umieścił już produkt na swojej liście zakupowej. Do transakcji może go przekonać np. możliwość bezpłatnego zwrotu towaru do sklepu. Jeszcze ktoś inny kilka dni temu zrobił zakupy. Wówczas sklep powinien zaoferować mu produkty z tej samej serii. Generalnie warto konstruować ofertę dla konsumenta z uwzględnieniem etapu procesu sprzedaży, na którym on się znajduje i działać tak, aby chciał przejść do następnego kroku.

3. Wykorzystuj święta i inne okazje

Działania sezonowe podnoszą słupki sprzedaży. Warto przygotować unikatową ofertę na różne święta czy inne okazje. Przy promocji lub wyprzedaży w czasie świąt możliwe jest osiągnięcie nawet 10-krotnie wyższego wskaźnika konwersji. Przedsiębiorca powinien z wyprzedzeniem planować takie działania.

4. Działaj wielokanałowo

Można sprzedawać produkty nie tylko za pośrednictwem strony internetowej, lecz także strony i aplikacji mobilnej, fanpage’a na Facebooku, aukcji internetowej lub e-maila. Konsumenci powinni mieć możliwość odnalezienia, ocenienia oraz zakupu produktów i usług w najbardziej dogodny dla siebie sposób. Aby strategia wielokanałowego marketingu przyniosła oczekiwane rezultaty w postaci sporej ilości wartościowych leadów sprzedażowych, musi być dostosowana do konkretnego klienta i każdego kanału.

5. Personalizuj przekaz do klienta

Klienci lubią być traktowani wyjątkowo. Konsument, który np. nie jest rodzicem, atakowany tysiącem reklam zabawek może się zirytować. Jeżeli jednak uprawia sport, a zobaczy reklamę butów sportowych, wtedy chętniej przyjrzy się ofercie. Tak działa reklama osobista, która jest dostosowana do klienta w oparciu o dane na jego temat. Można mu zaoferować np. bon z okazji urodzin czy rabat dla stałych klientów. Zdaniem Sociomantic Labs personalizując reklamy można zyskać nie tylko większą sprzedaż produktów czy usług, lecz także grono zadowolonych konsumentów.