W serwisach aukcyjnych kupuje 92 proc. respondentów, a w e-sklepach – 74 proc. Wciąż niemałą popularnością cieszą się portale zakupów grupowych (35 proc.). W sieci konsumenci najczęściej  nabywają produkty o znacznej wartości, jak sprzęt RTV i AGD oraz komputerowy. 

Najważniejszym motywem zakupów online jest cena ‒ zdecydowana większość respondentów twierdzi, że kupuje przez Internet, ponieważ cena produktów jest niższa niż w stacjonarnym sklepie, a ponadto może porównać oferty. Zdaniem badanych różnice cen są szczególnie zachęcające do kupowania w sieci w przypadku sprzętu RTV i AGD oraz komputerowego. Jako dodatkową zaletę wskazano dokładny opis produktów, możliwość poznania opinii innych kupujących oraz korzystne warunki gwarancji. Wśród ważnych motywów zakupów online większość internautów wymienia także: duży wybór produktów, oszczędność czasu, możliwość zrobienia zakupów w dowolnym momencie i nabycia trudno dostępnego towaru.  

Do zakupów online służy najczęściej komputer stacjonarny lub laptop (93 proc.). Z urządzeń mobilnych korzysta 19 proc. pytanych, są to głównie osoby w wieku 15-24 lat. Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. W przypadku sprzętu RTV i AGD 44 proc. badanych powołało się na porównywarki cen, jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39 proc. wskazywało na strony producentów, a 24 proc. ‒ na fora internetowe. Efekt ROPO (research online, purchase offline) najbardziej widoczny jest m.in. w RTV i AGD.

Pomimo, że duża część badanych preferuje płatności przelewem, nadal wielu woli płacić gotówką – 39 proc. respondentów decyduje się dostawę za pobraniem u kuriera.

Badanie przeprowadzono w listopadzie ub.r. metodą internetowych ankiet na próbie 500 internautów w wieku 16-54 lata, którzy zrobili zakupy online w ciągu ostatnich 6 miesięcy.